Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    375
  • دانلود: 

    272
چکیده: 

سبک زندگی به عنوان یکی از پر بسامدترین واژگان علوم اجتماعی در سال های اخیر، دگردیسی های ساخت شکنانه بی سابقه ای را در تمامی حوزه ها با خود به همراه داشته است. چتروارگی سبک زندگی به فراخور کنش های ارتباطی آسان و غموض ساحت و عرصه های زندگی بشری، چنان فضایی از دگرگونی در سبک زندگی را ایجاد نموده است که دامنه تغییر آن بسی شگرف می نماید. در این مقاله که با هدف بررسی تاثیر مناسبات سبک زندگی مدرن و گسترش فضای مجازی بر فرهنگ، هویت اجتماعی، ارزش ها و روابط اجتماعی نوجوانان و با روش توصیفی، تحلیلی، به نگارش درآمده است، پس از تاملی در مفهوم بنیادین سبک زندگی و دگرگونی های ارتباطی، به بررسی دیالکتیک سبک زندگی بر نوجوانان پرداخته شده و به این سوال اساسی پاسخ داده می شود که سبک زندگی مدرن چه آثاری بر فرهنگ، هویت اجتماعی، ارزش ها و روابط اجتماعی نوجوانان بر جای گذاشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 272 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    12-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    402
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت بر بهزیستی روان شناختی و پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون از طریق گروه گواه و گروه آزمایش بوده است. برای جمع آوری داده نیز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بوده که تعداد 30 دانش آموز دختر متوسطه دوم با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت را طی سه ماه در 12 جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند. تحلیل داده ها به شیوه تحلیل واریانس توسط نرم افزار آماری SPSS23 انجام گرفته است. نتایج نشان داد که بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت بر بهزیستی روان شناختی و پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر متوسطه دوم تاثیر معناداری داشته است(p<0/001) و منجر به بهبود بهزیستی روان شناختی و کاهش پریشانی روان شناختی آنها شده است. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که بسته روان شناختی انتظارمحور مبتنی بر آموزه های مهدویت با بهره گیری از فنونی همانند کاربرد تکنیک های ذهنی، مشاهده خود به عنوان زمینه، تکنیک های گسلش شناختی، تصریح ارزش ها و عمل متعهدانه می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود بهزیستی روان شناختی و کاهش پریشانی روان شناختی دانش آموزان به کار برده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    22-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی سبک های مقابله مذهبی، سرمایه روان شناختی و تعارض کار-خانواده با بهزیستی شغلی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری آن شامل کلیه ی کارکنان یک سازمان خدماتی بوده که از میان آنان 170 نفر به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل مقیاس راهکارهای مقابله مذهبی، مقیاس بهزیستی شغلی، پرسشنامه سرمایه روان شناختی و پرسشنامه تعارض کار-خانواده پاسخ داده اند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام انجام شده است. یافته ها نشان داد که بین تمام سبک های مقابله مذهبی، تعارض خانواده-کار و سرمایه روان شناختی با بهزیستی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز مشخص کرد که بهزیستی شغلی به ترتیب از طریق سرمایه روانشناختی، تعارض خانواده-کار، سبک های مقابله مذهبی، حمایت مذهبی میان فردی و لابه کردن قابل پیش بینی است (05/0p<). این متغیرها می توانند 9/44 درصد از پراکندگی بهزیستی شغلی را به صورت معنادار پیش بینی نمایند. بر این اساس به مدیران سازمان ها پیشنهاد می شود به منظور افزایش بهزیستی شغلی کارکنان خود، زمینه لازم را برای آشنایی آن ها با روش های مثبت و منفی مقابله مذهبی فراهم نمایند. همچنین آموزش های لازم به منظور مدیریت تعارض کار-خانواده و افزایش سرمایه روانشناختی در سازمان ها به مرحله اجرا درآید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    32-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    483
  • دانلود: 

    196
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانش آموزان متوسطه دوم در شهرستان دزفول انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نیز شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان دزفول بوده که بر اساس جدول مورگان 368 نفر به صورت نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه بوده که با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تحلیل شده اند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانش آموزان متوسطه دوم رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. بر اساس نتایج این تحلیل رگرسیون، متغیرهای مستقل سبک زندگی اسلامی (با ضریب تاثیر79%) و سلامت اجتماعی (با ضریب تاثیر3/4%) به ترتیب بیشترین ضریب تاثیر رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته امنیت روانی دانش آموزان دارند. مقدار ضریب همبستگی چندگانه (%82=R) همبستگی قوی ای را بین مجموعه متغیرهای مستقل و وابسته نشان داد. مقدار ضریب تعیین (%68=R2) نیز نشانگر تبیین 68 درصد از تغییرات متغیر امنیت روانی توسط متغیرهای مستقل بوده است. بر اساس یافته های بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد که سبک زندگی اسلامی منجر به بهبود و ارتقای سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانش آموزان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 483

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 196 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    219
  • دانلود: 

    84
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه شناختی-رفتاری مذهب محور بر افزایش امید به زندگی و شادکامی در زنان نابارور بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی به شیوه پیش آزمون-پس آزمون از طریق گروه گواه و گروه آزمایش و ابزار جمع آوری داده نیز پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان نابارور شهرستان لاهیجان بوده که در سال 1397 به مراکز ناباروری مراجعه کرده اند. با توجه به روش پژوهش، 30 نفر از زنان نابارور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، با توجه به ملاک های ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش طی 10 جلسه هفتگی تحت آموزش شناختی-رفتاری مذهب محور قرار گرفت، ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS 22 انجام شده و برای آزمون فرضیه اصلی پژوهش از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شده است. یافته ها نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای وابسته امید به زندگی (74/15 =F و 001/0 < P) و شادکامی (36/14 =F و 001/0 < P) تفاوت معنی داری وجود داشته، به طوری که امید به زندگی و شادکامی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت قابل توجهی بهبود یافته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت گروه درمانی به شیوه شناختی-رفتاری مذهب محور روش موثری برای افزایش امید به زندگی و شادکامی در زنان نابارور است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 84 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    49-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    95
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت شغلی بر اساس سبک زندگی اسلامی و بهزیستی معنوی در پرستاران بوده است. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه پرستاران زن بیمارستان تخت جمشید شهر کرج در سال جاری بوده است. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران، به صورت تصادفی ساده، (144 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بوده و برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی و رگرسیون تک متغیره، در سطح معناداری (05/0>P) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد، سبک زندگی اسلامی و مولفه های آن (اجتماعی، باورها، عبادی، اخلاق، مالی، خانواده، سلامت، تفکر و علم، امنیتی و زمان شناسی) و بهزیستی معنوی و مولفه های آن (ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و ارتباط با طبیعت) می توانند رضایت شغلی را پیش بینی کنند. بنابراین، پیشنهاد می شود کارگاه های آموزشی در زمینه بهزیستی معنوی و سبک زندگی اسلامی، به منظور بالا بردن رضایت شغلی پرستاران، برگزار شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 95 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    58-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    222
  • دانلود: 

    117
چکیده: 

بیماران مبتلا به مرحله آخر بیماری کلیوی با روش درمانی همودیالیز از مرگ زودرس رهایی یافته اما دچار طیف وسیعی از مشکلات می شوند که کیفیت زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش «چشم انداز زمان» و «توکل بر خدا» در کیفیت زندگی بیماران همودیالیزم انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل بیمارانی بوده است که در سه ماه نخست سال 1397 به بیمارستان علامه بهلول گنابادی مراجعه کرده و معیارهای ورود به مطالعه را داشته اند. جمعیت نمونه نیز، شامل 92 نفر، به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و تحلیل داده ها نیز با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS22 انجام شده است. نتایج نشان داد رابطه بین «گذشته منفی» و «حال قضا و قدری» با «کیفیت زندگی» منفی بوده؛ رابطه بین «گذشته مثبت»، «حال لذت گرایانه» و «آینده نگر» با «کیفیت زندگی» مثبت بوده و رابطه بین «توکل بر خدا» با «کیفیت زندگی» مثبت بوده است(01/0>p). بنابراین دو متغیر چشم انداز زمان(شامل پنج بعد گذشته ی مثبت، گذشته ی منفی، حال لذت گرایانه، حال قضا و قدری و آینده نگر) و توکل به خدا قادر به پیش بینی کیفیت زندگی بیماران همودیالیزم هستند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که برنامه ریزی مناسب با تمرکز بر عوامل فوق می تواند در ارتقای کیفیت زندگی بیماران همودیالیز راهگشا باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    65-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    290
  • دانلود: 

    108
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک زندگی (سنتی و مدرن) با سلامت عمومی در شهروندان کرمان انجام شده است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال کرمان بوده که از بین آن ها 400 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در پاییز 1395 مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) و پرسشنامه سبک زندگی در دو بعد سنتی و مدرن بوده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و با محاسبه شاخص های آمار توصیفی از جمله میانگین و انحراف معیار بوده؛ همچنین از نرم افزار Amos Graphics23 به منظور مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس یافته ها میانگین کل سلامت عمومی پاسخگویان 66/28 بوده؛ همچنین سبک زندگی مدرن اثر مستقیم بر سلامت عمومی دارد و با افزایش گرایش افراد به سبک زندگی مدرن، سلامت عمومی آنان کاهش می یابد (006/0P=)؛ سبک زندگی سنتی اثر مستقیم معناداری بر سلامت عمومی افراد نداشت (247/0P=). نتایج مدل پیشنهادی رابطه ساختاری سبک زندگی (سنتی و مدرن) و سلامت عمومی با داده ها برازش دارد؛ بنابراین، مدل پیشنهادی مناسب و مورد تایید است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 290

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    82-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

زمینه و هدف: مرور پژوهش ها نشان می دهد که درمان پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی موثر است اما تعیین نقش ویژگی های شخصیت در تعدیل این اثر مغفول مانده است، از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی با نقش تعدیل کنندگی ویژگی های شخصیت انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه آماری مراجعه کنندگان متاهل مراکز مشاوره شهر تهران، تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه های پژوهش شامل رضایت زناشویی انریچ (1989) و ویژگی های شخصیتی نئو (1998) بود. درمان پذیرش و تعهد به مدت 8 جلسه برای گروه آزمایش برگزار گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. بدین ترتیب داده های پژوهش جمع آوری و با استفاده از کواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج پس آزمون نشان از افزایش رضایت زناشویی گروه آزمایش داشت و تحلیل روش بلوکی نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش رضایت زناشویی با نقش تعدیل کننده ویژگی های شخصیت تاثیر معنی داری داشته است (p≤ 0/05). نتیجه گیری: ویژگی های شخصیت نقش تعدیل کننده معنی داری در تاثیر پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی داشت، می توان در بهبود زندگی زناشویی با رویکرد پذیرش و تعهد بر ویژگی های شخصیت نیز توجه داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    88-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    297
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل ایجاد انزوای اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی شهر گرگان انجام شد. روش ها: روش تحقیق پژوهش، کیفی و نمونه گیری استفاده شده در این تحلیل، نمونه گیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تیم مشارکت کننده، خبرگان علمی و عملی ای بودند که حداقل ده سال در زمینه آموزش، مشاوره و سیاست گذاری در حوزه مدیریت آموزشی سابقه اجرایی داشتند. بر این اساس تعداد 10 نفر به عنوان خبرگان نهایی انتخاب شدند و مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این پژوهش برای گردآوری داده های پژوهش از مصاحبه استفاده شد. سپس با استفاده از تحلیل کیفی گرندد تئوری، تعدادی مفاهیم استخراج و کدگذاری شاخص ها انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 6 پارادایم حاصل از گرندد تئوری عبارت اند از: شاخص های نقش مؤثر والدین و معلمان، کم حرفی دانش آموزان، وضعیت اقتصادی خانوار و نوع شخصیت خانواده به عنوان مقوله های زمینه ای در ارائه مدل ایجاد انزوای اجتماعی دانش آموزان متوسطه مدارس شهر گرگان انتخاب شدند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل کیفی داده بنیاد، محدوده و ماهیت انزوای اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی مدارس شهر گرگان، متأثر از مقوله های مقابل است: ناهنجاری های اقتصادی-اجتماعی، متغیرهای فردی، نقش والدین، تقویت روابط اجتماعی، تعاملات روان شناختی و سطح خانواده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 297 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    98-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    326
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش اعتباریابی مدل عوامل موثر بر تعلیم و تربیت مبتنی بر شادی و نشاط بر اساس سند تحول بنیادین بود. روش: پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی سند تحول بنیادین و در بخش کمی اعضا هیئت علمی دانشگاه های دولتی (به تعداد 262 نفر) بودند. حجم نمونه در بخش کیفی منطبق با جامعه آماری و در بخش کیفی 157 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده بود. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی چک لیست و در بخش کمی دو پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روایی سازه مورد اعتباریابی قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان دهنده آن می باشد عوامل اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ سیاسی-اجتماعی؛ زیستی-بدنی؛ زیبایی شناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفه ای و علمی و فناوری بر تربیت دینی نشاط آور (اعتقادات، اخلاق و احکام) تاثیر دارند و نتایج آماری روش تحلیل مسیر نیز اعتبرا مدل طراحی شده را مورد تایید قرار داده اند. نتیجه گیری: به نظر می رسد چنانچه عوامل شناسایی شده در این پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت مدنظر قرار گیرند منجر به ایجاد شادابی و نشاط در دانش آموزان و محیط مدرسه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    107-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    253
  • دانلود: 

    127
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر نقش ادبیات قرآن در اصلاح روابط همسران بود. مواد و روش ها: این پژوهش با روش مطالعات کتابخانه ای انجام شد که با مراجعه به متون قرآنی و روایی و علمی اطلاعات لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: قرآن کریم جهت حفظ ایمنی خانواده، برای زن و شوهر، وظایف و حقوق متقابل قرار داده است تا خانواده را از آسیب های روانی ناشی روابط نادرست همسران، حفظ نماید. ضرورت پاکدامنی و وفاداری متقابل، حفظ حریم خصوصی آنان، معاشرت به معروف، قنوت و فرمانبرداری از همسر، رعایت متقابل حقوق یکدیگرو ترک نشوز از مهمترین سفارش های قرآن کریم به همسران است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، ادبیات قرآن با به کار گیری بهترین کلمات استخدام بهترین واژه ها و ترکیبات ها روابطی سالم و انسانی بین همسران برقرار نمود و برای رهایی ازشهوت غریزه جنسی راه حل ازدواج را پیشنهاد می کند، تا زن و مرد در کنار یکدیگر به آرامش برسند و عیوب یکدیگر را بپوشانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 253

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 127 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    107-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    411
  • دانلود: 

    165
چکیده: 

دراین پژوهش رابطه ساختاری نگرش به مرگ، الگوی تصور از خدا، دلبستگی ادراک شده دوره کودکی و حمایتهای اجتماعی به میانجگری سلامت ذهنی و هوش معنوی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری 200 نفر از دانشجویان دانشگاه های بیرجندبا روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. شش مقیاس معتبر شامل: مقیاس نگرش به مرگ وونگ و همکاران، سلامت ذهنی کینز و مگیارمو، هوش معنوی کینگ، تصور از خدای لارنس، دلبستگی هازن و شیور و حمایت اجتماعی کاترونا و راسل. جهت سنجش متغیرها مورد استفاده قرار گرفت. روایی و پایایی همه ابزارهای مورد تایید است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار آموس انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با داده ها، برازش مناسبی دارد به این معنی که: در نگرش مثبت به مرگ و پذیرش فعالانه آن، الگوی تصور از خدا (تاثیر پذیری، چالش، خیر خواهی)، حمایت اجتماعی (ارزش قایل بودن، وابستگی. انسجام اجتماعی)؛ الگوی دلبستگی ادراک شده (پدر و مادر های ایمن)؛ هوش معنوی (تفکر وجودی، تولید معنای شخصی، توسعه آگاهی) وبهزیستی ذهنی (سلامت روان و سلامت اجتماعی و عاطف های مثبت)، موثرند. در نگرش منفی به مرگ و ترس و اجتناب از آن والدین نا ایمن و عاطفه های منفی نقش اساسی دارند.: الگوی تصور از خدا و حمایت اجتماعی ادارک شده به واسطه سلامت ذهنی و دلبستگی ادراک شده دوران کودکی به واسطه هوش معنوی بر نگرش به مرگ در دانشجویان اثر غیرمستقیم دارند. تصور از خدا، حمایت اجتماعی، دلبستگی ادراک شده کودکی، هوش معنوی و سلامت ذهنی، می توانند 61 درصد از تغییرات نگرش به مرگ را تبیین کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 165 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    115-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    257
  • دانلود: 

    93
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی راهبردی جهت نهادینه کردن فرهنگ وقف در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور ارایه راهکارهای توسعه دانشگاهی بود. مواد و روش ها: این تحقیق دارای استراتژی ترکیبی است. در بخش کیفی جامعه آماری شامل خبرگان حوزه وقف است. خبرگان علمی شامل استادان مرتبط در حوزه کار تیمی و افراد فعال در حوزه کار تیمی است و خبرگان حرفه­ ای هستند. جامعه کمی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه شامل کلیه خیرین و واقفین استان هرمزگان و مدیران سطوح عالی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می باشند که تعدادشان طبق آمار 135 نفر می باشد برای تحلیل کمی از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Spss و Pls استفاده شد و برای بخش کیفی نیز از روش داده بنیاد و نرم افزار Maxqda10 استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای حرکت به سمت نهادینه کردن وقف باید به متغیرهای آموزش، تسهیل کننده، استراتژی ها، فرهنگ، موانع، نتایج توجه نمایند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مدیران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با استفاده از وقف می توانند اقدامات حمایتی از فعالیت های خود در دانشگاه ها داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 93 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    125-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    203
  • دانلود: 

    104
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مطلوب سبک یادگیری شناختی-آموزشی با تاکید بر فرهنگ رویکرد ارتباطی می باشد. مواد و روش ها: روش پژوهش روش آمیخته یا ترکیبی بود. بدین صورت که در بخش اول با تحلیل محتوای استقرایی، ابعادو مولفه های یادگیری آموزشی دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی شناسایی و در بخش دوم با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبار سنجی آنها پرداخته شده است. جامعه آماری در بخش اول، اساتید صاحب نظر، مولفین و سرگروههای درسی ودربخش دوم دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران بود. دربخش کیفی تعداد مصاحبه شوندگان 15 نفر ود ربخش کمی با استفاده از فرمول کوکران تعداد 202 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری به نسبت منطقه آموزشی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختار و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد و مولفه های استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 90/0بود. درتحلیل کیفی یافته ِ ها از یک مدل ودرتحلیل کمی داده ها روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد تواتایی ارتباطی، ارتباط دو سویه، فرهنگ رویکرد ارتباطی، رویکردخود باورانه فعال، تسهیل مهارتهای قابل انتقال محورهای مدل مطلوب یادگیری آموزشی دانش آموزان دوره متوسطه با تاکید بر رویکرد ارتباطی بودند. درشرایط موجود میانگین تسهیل مهارتهای قابل انتقال وفرهنگ رویکرد ارتباطی ازدیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه بیشتراز حد انتظار بود ولی میانگین بقیه مولفه ها کمتراز حد انتظار بود. نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که استفاده از یادگیری آموزش مبتنی رویکرد ارتباط گرایی در ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی مؤثر بوده است، لذا این پژوهش استفاده از آموزه های نظریه ی رویکرد ارتباط گرایی را به منظور ارتقاء یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 203

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 104 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    136-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    375
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی شناختی رفتاری با تأکید بر سبک زندگی سالم بر افسردگی، احساس تنهایی و تصویر بدنی دانشآموزان دختر دبیرستان های منطقه 8 شهر تهران انجام گرفته است. مواد و روش ها: این تحقیق به روش شبه آزمایشی در یک طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، دانش آموزان دختر سال هشتم منطقه 8 تهران بودند. نمونه گیری از نوع خوشه ای بود. در نهایت، 70 دانش آموز به صورت تصادفی در دو گروه (35 نفر گروه آزمایش و 35 نفر گروه گواه) مورد مطالعه قرار گرفتند. درمان فقط برای گروه آزمایش، انجام شد. از پرسشنامه های افسردگی بک، احساس تنهایی دی توماسو و پرسشنامه ترس از تصویر بدن لیتلتون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح معنیداری کمتر از 05/0 با استفاده از نرم افزار spss 24 انجام شد. یافته ها: یافته ­ ها نشان داد که در مرحله پیش­ آزمون بین گروه­ های آزمایش و کنترل تفاوت معنی­ داری وجود نداشت (05/0­ p>­ ­ )، اما در مرحله پس ­ آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی­ داری وجود دارد (001/­ 0=­ p، 9/18­ ­ F= افسردگی)، (001/0=­ p­ ، 2/12­ F= احساس تنهایی)، (001/0 ­ =­ p­ ، 1/20­ F=­ تصویر بدنی). نتیجه گیری: نتایج نشان داد، درمان شناختی رفتاری با تأکید بر سبک زندگی سالم، در بهبود افسردگی، احساس تنهایی و تصویر بدنی مؤثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    145-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    103
چکیده: 

هدف: امروزه بین المللی سازی به یکی از دغدغه های اصلی متولیان دانشگاه های برتر جهان بدل شده، چراکه بین المللی سازی شاه راهی برای کیفیت بخشی، برندسازی، درآمدزایی و اعتبار علمی دانشگاه ها است. با توجه به این شرایط پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی بین المللی سازی آموزش عالی در یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیام نور در گرجستان انجام شده است. مواد و روش ها: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت داده ها، کیفی است. مشارکت کنندگان 15 نفر از مدیران و دانشجویان ایرانی و خارجی در حال تحصیل در دانشگاه های بین المللی بودند که نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه بوده که به روش تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: عمده ترین یافته ها حکایت از آن داشت که مجموع داده ها 10 مورد بوده که براساس نظر اساتید و کارشناسان 47 شاخص از میان آن ها استخراج و بر اساس آن مدل بین المللی سازی آموزش عالی در یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیام نور در گرجستان طراحی شد. نتیجه گیری: مدل طراحی شده شامل مولفه های: سیاسی، زیرساخت های مالی، تجهیزات و امکانات، دانشگاهی، سازمانی، ارتباطات بین-الملل، آموزشی و درسی، اداری، پشتیبانی و خدماتی، فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی است که بر بین المللی سازی آموزش عالی ایران تأثیر می گذارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 103 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    163-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    231
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندران می باشد. در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت تحقیق از روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روش های کیفی و کمّی استفاده شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی15 نفر از خبرگان دانشگاه های مازندران می باشد. جامعه آماری مرحله کمی تحقیق کلیه مدیران دانشگاه های استان مازندران که تعداد کل جامعه آماری 478 نفر و حجم نمونه 213 نفر می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته ای می باشد که بر اساس نتایج حاصل از محاحبه با خبرگان بدست آمده است. پایایی محاسبه شده از طریق آلفای کرونباخ برابر است با 886/0 که در حد مطلوبی می باشد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب: از نرم افزار آماری SPSS 24 و هم چنین از نرم افزار pls 3 برای تحلیل داده های آماری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد، ارزش های ویژه 6 عامل مورد تحقیق؛ بزرگتر از 3 که مجموعا تقریبا 77/52 درصد از تغییرات کل متغییر دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندران را بعهده دارند، در میان آنها ارزش عقلانیت دربرنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برابر با 22/22، ارزش ویژه عدالت و انصاف سازمانی برابر با 35/10، رهبری و مدیریت دانشگاهی برابر با 73/6، فرهنگ سازمانی 31/5، معماری دانشگاهی 34/4، نظام جبران خدمت 81/3 بوده است. همچنین نتایج برازش مدل نشان داد مقدار آمارهی کای-دو در مدل 267/809، درجه ی آزادی مدل نیز برابر با 318 است که حاصل نسبت آنها برابر با 545/2 است که مقدار قابل قبولی است. از طرفی دیگر شاخصهای برازندگی الگو مانندCFI، IFI، GFI، AGFI همگی در حد قابل قبول و مناسب قرار دارند و شاخص SRMR نیز 0545/0 است کهدر نهایت نتایج برازش مدل دلبستگی مدیریتی مدیران دانشگاه های مازندران را مورد تایید قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 231

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button