امروزه برنامه های یادگیری با هدف تدارک فرصت های تربیتی برای کارآموزان جهت کسب شایستگی های درک و اصلاح موقعیت حرفه ای، مورد توجه جدی است. این پژوهش با هدف بهبود ساختار و فرایندهای مدیریت و برنامه ریزی راهبردی مهارت ها و شایستگی ها برای آینده صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نظریه پردازی داده بنیاد است و جامعه ی آن: ذی نفعان آموزش فنی و حرفه ای، مربیان، هنرآموزان، مدیران و صاحبان صنایع است. با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق و با استفاده از نرم افزار اطلس، مصاحبه ها و منابع بخش آموزش فنی و حرفه ای کدگذاری شده، گزاره ها و مقولات اصلی مشخص شدند. روایی ابزار و پایایی مصاحبه ها از روش توافق درون موضوعی است. لذا در گزاره «مهارت» سه راهبرد: کیفیت مهارت آموخته، بهره وری و انعطاف پذیری؛ در گزاره «دانش» دو راهبرد: ایجاد چارچوب و متولی ملی صلاحیت حرفه ای منطبق با استانداردهای جهانی؛ در گزاره «ارزش ها» سه راهبرد ایجاد سازوکارهای اصلاح فرهنگ، ایجاد سازوکار های اشتغال و استقلال سازمان نظام آموزش فنی و حرفه ای در کنار آموزش عمومی، متوسطه و عالی؛ پیشنهاد شد.