تئوری یادگیری بالغین (Adult learning theory) بیان می کند که بزرگسالان در صورتی که اهداف یادگیری واضح، واقعی و مهم داشته باشند و این اهداف در راستای نیازهای شغلی، حرفه ای و شخصی آنها باشد؛ یادگیری بهتر و پایدارتری خواهند داشت. همچنین این تئوری مطرح می کند که بزرگسالان عمل گرا و مساله محور بوده و یادگیری شان بیشتر درونی است و در یادگیری آنها روش های تجربی نسبت به روش های غیرفعال موثرتر است. در طی دهه های گذشته، معلمین برای حرکت به سوی یادگیری خود - راهبر (self-directed learning)، روش های مختلفی را مورد استفاده قرار داده اند. بر این اساس، یادگیری مشارکتی شکل گرفته و در کشورهای زیادی معمول شده است. یادگیری مشارکتی؛ فعالیت های آموزشی را با نیازهای یادگیرندگان تطبیق می دهد. به طوری که دانشجویان بتوانند مسوول یادگیری خود باشند. یکی از ابزارهایی که بر پایه آموزش بزرگسالان و رویکرد یادگیری خودراهبر و همچنین با در نظر گرفتن تفاوت های فردی طراحی شده، قرارداد یادگیری (learning contract) است.