در دهه های گذشته تلاش های بیشماری برای نظام مند کردن فرآیند ساخت فرآورده های خوراکی جدید از ایده زایی تا تجاری سازی محصول صورت گرفته است. ازاین رو مطالعاتی که بر روی رفتار مصرف کنندگان فرآورده های غذایی انجام شده منجر به تغییرات ظریفی در فرآورش فرآورده های خوراکی و آشامیدنی گردیده است. صنایع غذایی از جمله صنایع رقابتی اقتصاد کشور است و ساخت فرآورده های جدید یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در واحدهای فرآورش مواد خوراکی و آشامیدنی بشمار می رود. از سوی دیگر تغییر ذایقه و انتظارهای مشتریان در باره ی فرآورده های فرآسودمند، ساخت فرآورده های جدید را مطابق خواسته های آنان اجتناب ناپذیر کرده است. مقاله ی حاضر از دو بخش معرفی "فرآیند ساخت محصول خوراکی جدید" و نتایج پژوهش در "ساخت بستنی غنی شده با امگا-3 با استفاده از این رویکرد" تشکیل شده است. بخش نخست حاصل تجربه ی نویسنده در تدریس/ آموزش طراحی و ساخت فرآورده های خوراکی در تعدادی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی خارج از کشور است. بخش دوم (مطالعه ی موردی) پژوهشی کاربردی است که وی در موسسه ی تحقیقات علوم دامی کشور به انجام رسانده است. هدف این مقاله گشودن پنجره یی به سوی علم طراحی و ساخت مواد خوراکی است که در کشور ما متاسفانه به صورت نظام مند و علمی کم تر به آن توجه شده است. این مقاله پژوهشگران و کارشناسان صنایع غذایی را با مراحل ساخت محصول جدید آشنا کرده و راهنمای مفیدی برای علاقمندان این علم خواهد بود.