مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: یکی از راه های بازنگری و بررسی برنامه های درسی, انجام مقایسه تطبیقی به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه موردنظر است. براساس مقررات آموزشی برنامه درسی پرستاری توانبخشی نیز توسط کمیته پرستاری درحال بازنگری و ارتقا است. لذا, این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا انجام گرفت. روش کار: این مطالعه تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی 1964 (Bereday) و در 4 مرحله توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه در ایران در سال 1399 انجام گرفت. در این مقایسه تطبیقی, برنامه های درسی دو کشور موجود در سایت دانشگاه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران و تاسمانیا (Tasmania) استرالیا به تفکیک رسالت, چشم انداز, فلسفه و اهداف رشته, نحوه پذیرش, مشخصات و محتوای برنامه, استراتژی های اجرایی, نحوه ارزشیابی, نقش ها و وظایف دانش آموختگان توصیف شده و پس از همجواری و طبقه بندی اطلاعات, مقایسه و تفسیر انجام گرفت. یافته ها: برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا علی رغم شباهت در رسالت, فلسفه و اهداف از تفاوت هایی همچون تفاوت در نحوه پذیرش دانشجو, طول مدت دوره, نوع اعتبار بخشی دروس, ساعات کارورزی, تنوع محیط های آموزشی, وجود واحد پایان نامه و همچنین وظایف و نقش های تعیین شده برای دانش آموختگان برخوردار است. نتیجه گیری: مقایسه تطبیقی این دو برنامه تصویری از نقاط ضعف و قوت برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران برای طراحان آموزشی مشخص کرد. با تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان, متناسب سازی محتوا و نقش های تعیین شده با نیاز های بومی و به روز جامعه, ایجاد تنوع در روش های یادگیری فراگیر محور و توسعه و تجهیز مراکز و عرصه های توانبخشی می توان گام بلندی در بهبود کیفیت برنامه درسی ایران برداشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صادقی محلی، نسیم، ارسلانی، نرگس، راد، مجتبی، نعمتی فرد، تابان، و فلاحی خشکناب، مسعود. (1400). مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا. آموزش پرستاری، 10(6 )، 22-32. SID. https://sid.ir/paper/1005409/fa

Vancouver: کپی

صادقی محلی نسیم، ارسلانی نرگس، راد مجتبی، نعمتی فرد تابان، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا. آموزش پرستاری[Internet]. 1400؛10(6 ):22-32. Available from: https://sid.ir/paper/1005409/fa

IEEE: کپی

نسیم صادقی محلی، نرگس ارسلانی، مجتبی راد، تابان نعمتی فرد، و مسعود فلاحی خشکناب، “مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا،” آموزش پرستاری، vol. 10، no. 6 ، pp. 22–32، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1005409/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button