Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,074
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

13

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف اصلی از انجام دادن این تحقیق, ارزشیابی کیفیت درونی و بیرونی برنامه های درسی رشته آموزش بزرگسالان بوده است. از بعد درونی, کیفیت برنامه درسی رشته آموزش بزرگسالان, با توجه به عناصر نه گانه فرانسیس کلاین مورد بررسی قرار گرفته است. از بعد بیرونی نیز این که برنامه درسی آموزش بزرگسالان بوده تا چه اندازه پاسخ گوی نیازهای مشتریان است, مورد توجه بوده است.برای دستیابی به هدف پژوهشی, دو سوال مطرح شد:1. میزان مطلوبیت برنامه درسی رشته آموزش بزرگسالان, با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی چه قدر است؟2. رشته آموزش بزرگسالان تا چه اندازه پاسخ گوی نیازهای مشتریان (سازمان ها و نهادها) است؟این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار اندازه گیری پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل موارد زیر است:- دانش آموختگان و دانشجویان رشته آموزش بزرگسالان که در دانشگاه شهید بهشتی تهران از سال 1373 تا سال 1382 به تحصیل پرداخته اند.- استادانی که دروس گوناگون را در رشته آموزش بزرگسالان تدریس کرده اند.- مدیران سازمان هایی که دانش آموختگان رشته آموزش بزرگسالان در آنها مشغول فعالیت بوده اند.- دانشجویان رشته کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان در سال 1384برای انتخاب نمونه آماری, از جدول مورگان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسش نامه ای از روش های آماری فراوانی, درصد, درصد تراکمی, میانه, میانگین وزنی, انحراف معیار در آمار توصیفی و آزمون های ناپارامتریک (آزمون t برای گروه های مستقل, آزمون لون برای برابری واریانس ها, آزمون هم بستگی) و آزمون ها ی ناپارامتریک (آزمون یومن ویتنی, آزمون فریدمن) در آمار استنباطی بهره گیری شد. برای اجرای آزمون های مطرح شده, از نرم افزار آماری spss استفاده شد.یافته ها نشان داد که کیفیت برنامه درسی رشته آموزش بزرگسالان, با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی در سطح متوسط است. دانشجویان و مدرسان پیشنهاد حذف بعضی دروس و افزایش دروس جدید دیگر مرتبط با رشته تحصیلی آموزش بزرگسالان را دادند که در متن به تفصیل به آنها اشاره شده است. همچنین رضایت مطلوب از سوی سازمان های استخدام کننده فارغ التجصیلان و خود دانش آموختگان در زمینه برنامه های آموزش بزرگسالان وجود دارد. براساس داده های جمع آوری شده, فارغ التحصیلان آموزش بزگرسالان از لحاظ دانش و نگرش دروضعیت بسیار خوبی هستند؛ اما از نظر مهارت و توانایی های عملی, با مشکلاتی مواجه اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی واجارگاه، کوروش، و شفیعی، ناهید. (1386). ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان). مطالعات برنامه درسی، 2(5)، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/101086/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی واجارگاه کوروش، شفیعی ناهید. ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان). مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1386؛2(5):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/101086/fa

    IEEE: کپی

    کوروش فتحی واجارگاه، و ناهید شفیعی، “ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان)،” مطالعات برنامه درسی، vol. 2، no. 5، pp. 1–26، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101086/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا