مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,940
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی: نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود، انگیزش و هیجان های تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 51

چکیده

 هدف از این پژوهش تعیین نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود, انگیزش و هیجان های تحصیلی در رابطه بین بافت اجتماعی کلاس و درگیری تحصیلی بود. بدین منظور 586 دانش آموز دختر و پسر پایه نهم متوسطه شهر تهران انتخاب شدند و پرسشنامه های درگیری تحصیلی (ریو و تی سنگ, 2011) و هیجان های تحصیلی (پکران و دیگران, 2005) و مقیاس های انگیزش تحصیلی (والرند و دیگران, 1989), ارضای نیازهای اساسی روان شناختی (فیلاک و شلدون, 2003), حمایت هیجانی معلم (ساکیز, 2007), حمایت از استقلال عمل (بلک برن, 1998) و حمایت هیجانی همسالان (جانسون و دیگران, 1983) را تکمیل کردند. ارتباط بین متغیرها با استفاده از مدلی ساختاری به روش تحلیل مسیر آزمون شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بافت اجتماعی کلاس (شامل حمایت هیجانی معلم, حمایت از استقلال عمل و حمایت هیجانی همسالان) از چندین مسیر بر درگیری تحصیلی اثر ساختاری دارد. در مهم ترین مسیر عوامل بافت اجتماعی کلاس بر فرایندهای نظام خود (ارضای نیاز استقلال عمل, ارضای نیاز صلاحیت و ارضای نیاز ارتباط) اثر ساختاری داشت و این فرایندها بر انگیزش تحصیلی به طور ساختاری تاثیر می گذاشت. انگیزش بر هیجان های تحصیلی اثر ساختاری داشت و هیجان ها نیز بر درگیری تحصیلی به طور ساختاری تاثیر می گذاشت. بنابراین عوامل بافت اجتماعی کلاس به واسطه فرایندهای نظام خود, انگیزش و هیجان های تحصیلی بر درگیری تحصیلی تاثیر گذاشتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ربانی، زینب، طالع پسند، سیاوش، رحیمیان بوگر، اسحاق، و محمدی فر، محمدعلی. (1396). رابطه بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی: نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود, انگیزش و هیجان های تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(53 )، 37-51. SID. https://sid.ir/paper/101179/fa

Vancouver: کپی

ربانی زینب، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحاق، محمدی فر محمدعلی. رابطه بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی: نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود, انگیزش و هیجان های تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1396؛14(53 ):37-51. Available from: https://sid.ir/paper/101179/fa

IEEE: کپی

زینب ربانی، سیاوش طالع پسند، اسحاق رحیمیان بوگر، و محمدعلی محمدی فر، “رابطه بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی: نقش واسطه ای فرایندهای نظام خود, انگیزش و هیجان های تحصیلی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 14، no. 53 ، pp. 37–51، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101179/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button