مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,092
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهارت های بنیادی در کودکان دارای ناتوانی ریاضی و ناتوانی توام ریاضی و خواندن

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 245

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین مهارت های بنیادی 103 دانش آموز پایه چهارم دارای ناتوانی ریاضی بر اساس آزمون ایران کی مت (هومن و محمداسماعیل, 1381) و ناتوانی توام ریاضی و خواندن بر اساس خرده آزمون خواندن کلمه ها در آزمون خواندن (کرمی نوری و مرادی, 1387) بود. نمونه متشکل بود از سه گروه که از لحاظ بهره هوش همگن شده بودند: کودکان واجد ناتوانی ریاضی و توانایی متوسط در خواندن (24 نفر), ناتوانی توام در خواندن و ریاضی (24 نفر) و پیشرفت متوسط در ریاضی و خواندن (26 نفر). مهارت های بنیادی شامل پردازش آوایی, پردازش زمانی - شنیداری و حافظه کوتاه مدت آوایی و حافظه کاری آوایی بودند. نتایج تحلیل واریانس تک متغیری و آزمون های تعقیبی (توکی) نشان دادند که کودکان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به کودکان واجد پیشرفت متوسط در خواندن و ریاضی در پردازش زمانی - شنیداری عملکرد ضعیف تری دارند. نتایج در کل نشان دادند که نارسایی در پردازش آوایی, پردازش زمانی - شنیداری و حافظه کوتاه مدت آوایی در شکل گیری ناتوانی توام خواندن و ریاضی نسبت به ناتوانی ریاضی, نقش بیشتری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امین زاده، انوشه، و حسن آبادی، حمیدرضا. (1391). مهارت های بنیادی در کودکان دارای ناتوانی ریاضی و ناتوانی توام ریاضی و خواندن. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 8(31)، 235-245. SID. https://sid.ir/paper/101428/fa

    Vancouver: کپی

    امین زاده انوشه، حسن آبادی حمیدرضا. مهارت های بنیادی در کودکان دارای ناتوانی ریاضی و ناتوانی توام ریاضی و خواندن. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1391؛8(31):235-245. Available from: https://sid.ir/paper/101428/fa

    IEEE: کپی

    انوشه امین زاده، و حمیدرضا حسن آبادی، “مهارت های بنیادی در کودکان دارای ناتوانی ریاضی و ناتوانی توام ریاضی و خواندن،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 8، no. 31، pp. 235–245، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button