Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,090
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی و بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانش گری از عوامل تاثیرگذار در اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی هستند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری و ابعاد آن؛ حرکتی, شناختی و بی برنامگی در نوجوانان پسر مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی و بهنجار بود.روش کار: روش پژوهش از نوع پس رویدادی (علی- مقایسه ای) و جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان آمل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر (20 نفر مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی و 20 نفر بهنجار) بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان (YSR) Achenbach, پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان Garnefski & Kraaij, تکانشگری Barrat و مصاحبه بالینی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف, آزمون t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.یافته ها: میانگین سنی نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی 15.04±0.60 و بهنجار 15.10±0.71 سال بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرات راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان (بیش فعال: 4.95±17.65, عادی: 4.45±14.35), نمره کلی تکانشگری (بیش فعال: 11.04±69.20, عادی: 8.10±56.80), تکانشگری حرکتی (بیش فعال: 4.22±22.65, عادی: 3.97±18.15), تکانشگری شناختی (بیش فعال: 3.43±21.15, عادی: 2.30±18.05) و بی برنامگی (بیش فعال: 6.90±25.40, عادی: 4.85±21.05) در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی به طور معناداری (p<0.05) بیشتر از نوجوانان عادی است, همچنین بین نمرات دو گروه در راهبردهای انطباقی تنطیم شناختی هیجان (بیش فعال: 7.42±24.40, عادی: 4.78±24.90) تفاوت معناداری مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی در مقایسه با نوجوانان عادی بیشتر از راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری استفاده می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پور، عبداله، و رمضانی، ولی اله. (1394). مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی و بهنجار. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 22(137)، 9-18. SID. https://sid.ir/paper/10611/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پور عبداله، رمضانی ولی اله. مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی و بهنجار. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1394؛22(137):9-18. Available from: https://sid.ir/paper/10611/fa

    IEEE: کپی

    عبداله قاسم پور، و ولی اله رمضانی، “مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی و بهنجار،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 22، no. 137، pp. 9–18، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10611/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا