مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر طول گفته بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 93

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش های زیادی به بررسی ارتباط بین لکنت و عوامل زبان شناختی گوناگون پرداخته اند. نتایج به دست آمده می توانند جهت شناخت بیشتر ماهیت لکنت و نیز یافتن شیوه های مناسب تر برای درمان آن به کار روند. هدف از این پژوهش, تعیین و مقایسه تاثیر طول گفته بر میزان ناروانی گفتار در کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی دو گروه شامل ده کودک لکنتی و ده کودک غیرلکنتی تک زبانه و فارسی زبان 6-4 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. افراد مورد مطالعه از لحاظ سن و جنس با یکدیگر مشابه بودند. برای بررسی ناروانی, ده دسته جمله در دو گروه ساده و پیچیده در نظر گرفته شد که به ترتیب بر طول جملات هر دسته, یک تکواژ افزوده می شد. تکلیف تقلید جملات در دو گروه انجام شد و نتایج با استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های حاصل از تحقیق حاکی از آن بود که بین ده دسته جمله, میزان ناروانی گفتار در کودکان لکنتی و غیرلکنتی با افزایش طول گفته افزایش معنی داری نشان می دهد (p=0.001). همچنین در هر یک از دو گروه جملات ساده و پیچیده برحسب طول, در میزان ناروانی گفتار در کودکان لکنتی و غیرلکنتی, افزایش معنی داری مشاهده شد (p<0.05). مقایسه کودکان لکنتی و غیرلکنتی نیز تفاوت معنی داری را بین این دو گروه نشان داد (p=0.001).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که افزایش طول گفته منجر به افزایش میزان ناروانی کودکان لکنتی و غیرلکنتی در هر یک از دو گروه جملات ساده و پیچیده می شود. کودکان لکنتی نیز با افزایش طول گفته, میزان ناروانی بیشتری نسبت به کودکان غیرلکنتی نشان می دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حارث آبادی، فاطمه، پولادی، شیدا، محمودی بختیاری، بهروز، و کمالی، محمد. (1389). بررسی اثر طول گفته بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(1 (پیاپی 33))، 86-93. SID. https://sid.ir/paper/106244/fa

Vancouver: کپی

حارث آبادی فاطمه، پولادی شیدا، محمودی بختیاری بهروز، کمالی محمد. بررسی اثر طول گفته بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(1 (پیاپی 33)):86-93. Available from: https://sid.ir/paper/106244/fa

IEEE: کپی

فاطمه حارث آبادی، شیدا پولادی، بهروز محمودی بختیاری، و محمد کمالی، “بررسی اثر طول گفته بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 86–93، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106244/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button