مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,087
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

887
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: اجتماعی شدن حرفه ای فرآیندی است که طی آن افراد, ارزش ها, هنجارها, رفتارها و مهارت های اجتماعی مرتبط با یک حرفه را کسب می نمایند و حس هویت نسبت به یک رشته تخصصی را درونی می سازند. این فرآیند با ورود به برنامه آموزش پرستاری آغاز می شود و با اتمام این دوره و ورود به محیط های کاری ادامه می یابد. بدین ترتیب شکل گیری پرستاری به عنوان یک حرفه از طریق اجتماعی شدن حرفه ای صورت می گیرد.هدف: هدف از این مطالعه تعیین سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است و جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده شهید بهشتی رشت (211 نفر) تشکیل می دادند که از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ای محقق ساخته و برگرفته از ابزار شهیم و Chao و همکاران بود که بعد از تعیین روایی و پایایی در اختیار نمونه ها قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون وانالیز واریانس یک طرفه و توکی) تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: در ارتباط با سطح اجتماعی شدن حرفه ای نتایج نشان داد که در بررسی کلی, 19 درصد واحدهای مورد پژوهش از سطح متوسط واکثر نمونه ها (%81) از سطح خوب اجتماعی شدن حرفه ای برخوردار بودند و اجتماعی شدن حرفه ای با عواملی از قبیل تاهل (p=0.045), سن (R=0.151, P=0.029), محل سکونت خانواده (p=0.04), تحصیلات مادر (p=0.23), کار دانشجویی (p=0.031). مدرسین نظری (P=0.0001), مدرسین بالینی (p=0.032), داشتن اطلاعات راجع به حرفه پرستاری قبل از ورود به رشته (p=0.0001), منطبق بودن تصویر ذهنی قبلی از این حرفه با واقعیت های موجود (p=0.0001), علاقه به رشته (p=0.0001) ارتباط آماری معنی داری داشته است.نتیجه گیری: سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری قابل قبول می باشد. شناخت وضعیت اجتماعی شدن حرفه ای می تواند توجه مسوولین را, در راه نیاز به فراهم کردن امکان تجربه و استقلال بیشتر در عمل و در مجموع فراهم نمودن شرایط ارائه مراقبت پرستاری به صورت اصولی جلب نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بی شیوه مقدم، سارا، موسوی، ساقی، مجدتیموری، زهرا (رامش)، قنبری خانقاه، عاطفه، و کاظم نژادلیلی، احسان. (1395). بررسی سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 25(80)، 19-28. SID. https://sid.ir/paper/108857/fa

Vancouver: کپی

بی شیوه مقدم سارا، موسوی ساقی، مجدتیموری زهرا (رامش)، قنبری خانقاه عاطفه، کاظم نژادلیلی احسان. بررسی سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)[Internet]. 1395؛25(80):19-28. Available from: https://sid.ir/paper/108857/fa

IEEE: کپی

سارا بی شیوه مقدم، ساقی موسوی، زهرا (رامش) مجدتیموری، عاطفه قنبری خانقاه، و احسان کاظم نژادلیلی، “بررسی سطح اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان،” پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، vol. 25، no. 80، pp. 19–28، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108857/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا