مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش معلمان بر ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی: کاربرد مدل HBM

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: بیماری های قلبی عروقی علت اصلی ابتلا, مرگ و میر و ناتوانی در دنیا هستند. آموزش براساس مدل های آموزشی از جمله Health Belief Model از اساسی ترین شیوه های پیشگیری از بیماری ها است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش معلمان مبتنی بر مدل HBM بر ارتقاء دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه پیشگیری از بیماری ها قلبی عروقی انجام شد.روش ها: این پژوهش مداخله ای در سال 93-92 بر روی 78 نفر معلم دوره اول متوسطه شهر دهلران و 467 نفر دانش آموزان آنها انجام شد. معلمین به دوگروه مداخله(41نفر) و شاهد(37نفر) و دانش آموزان آنها همچنین در دو گروه مداخله (249 نفر) و شاهد (218نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله معلمان در 6 جلسه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی شرکت کردند. پرسشنامه ها در پایان 3 ماه توسط معلمان و در پایان 6 ماه توسط دانش آموزان تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون های آماری توصیفی,paired-t و t مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: سازه منافع درک شده در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی برای معلمان به طور معناداری تغییر کرد (p<0.01). عملکرد دانش آموزان گروه مداخله نسبت به گروه شاهد در پایان پژوهش به طور معناداری در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی تغییر کرد.نتیجه گیری: مداخله آموزشی از سنین پایین با استفاده از مدلHBM از طریق معلمین بر روی دانش آموزان, می تواند به عنوان عامل تاثیرگذار در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در معلمان و دانش آموزان به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    چتری پور، رحمت، شجاعی زاده، داوود، طل، آذر، سایه میری، کورش، اصفیا، ابوالقاسم، و کیا، فاطمه. (1395). تاثیر آموزش معلمان بر ارتقاء دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی: کاربرد مدل HBM. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 23(146)، 26-35. SID. https://sid.ir/paper/11109/fa

    Vancouver: کپی

    چتری پور رحمت، شجاعی زاده داوود، طل آذر، سایه میری کورش، اصفیا ابوالقاسم، کیا فاطمه. تاثیر آموزش معلمان بر ارتقاء دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی: کاربرد مدل HBM. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1395؛23(146):26-35. Available from: https://sid.ir/paper/11109/fa

    IEEE: کپی

    رحمت چتری پور، داوود شجاعی زاده، آذر طل، کورش سایه میری، ابوالقاسم اصفیا، و فاطمه کیا، “تاثیر آموزش معلمان بر ارتقاء دانش, نگرش و عملکرد دانش آموزان در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی: کاربرد مدل HBM،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 23، no. 146، pp. 26–35، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/11109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button