Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,826
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

885
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 214 | صفحه پایان 225

چکیده

 عادات و الگوهای غذایی در دوران کودکی شکل گرفته و تا پایان زندگی باقی می ماند. برای اینکه کودکان بتوانند مهارت های لازم برای انتخاب صحیح مواد غذایی را به دست بیاورند به آموزش تغذیه نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر زاهدان در سال 1390 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 217 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود.بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون نیاز سنجی به عمل آمده و مداخله آموزشی طی یک جلسه به روش پرسش و پاسخ توسط همسالان آموزش دیده بر روی گروه مداخله انجام شد. 2ماه پس از مداخله همان پرسشنامه برای پس آزمون تکمیل شد. داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS شد و از طریق آزمون های آماری t مستقل, Paired T-Test, پیرسون و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که قبل از مداخله, میانگین نمرات آگاهی, منافع, موانع, حساسیت و شدت درک شده و خود کار آمدی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند. پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرد. مدل رگرسیونی شامل رفتار به عنوان متغیر وابسته و آگاهی, حساسیت و شدت درک شده, منافع و موانع درک شده و خود کارآمدی به عنوان پیش بینی کننده ها, معنی دار شد. بر این اساس طراحی برنامه های آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی و با تاکید بر منافع درک شده می تواند بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان موثر واقع شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی ماین بلاغ، بهروز، رخشانی، فاطمه، ضاربان، ایرج، منتظری فر، فرزانه، علی زاده سیوکی، هادی، و پرویزی، زهرا. (1391). تاثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 2(2)، 214-225. SID. https://sid.ir/paper/214428/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی ماین بلاغ بهروز، رخشانی فاطمه، ضاربان ایرج، منتظری فر فرزانه، علی زاده سیوکی هادی، پرویزی زهرا. تاثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1391؛2(2):214-225. Available from: https://sid.ir/paper/214428/fa

    IEEE: کپی

    بهروز لطفی ماین بلاغ، فاطمه رخشانی، ایرج ضاربان، فرزانه منتظری فر، هادی علی زاده سیوکی، و زهرا پرویزی، “تاثیر آموزش همسالان مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 2، no. 2، pp. 214–225، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا