مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 181

چکیده

 هدف از این پژوهش پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. از کلیه دانش آموزان دختر 16 تا 18 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تعداد 518 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. دانش آموزان موردبررسی پرسشنامه های شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموز زو و جی: SECQ (2012), درگیری تحصیلی ریو (2013), خلاقیت عابدی (1372), پرسشنامه جو و هویت مدرسه SCASIM-St, (2017), شادکامی آکسفورد OHI(1999) را تکمیل کردند. به منظور تجزیه وتحلیل روش های آماری: از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس مدل ارائه شده در این مطالعه متغیر شادکامی به اندازه 41%= متغیر خلاقیت به اندازه 42%= تبیین گشت. شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان بیشترین اثر کل (0/514) را بر میزان شادکامی دانش آموزان پس ازآن جو مدرسه (0/414) و سپس درگیری تحصیلی (0/260) بر عهده دارد. شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان بیشترین اثر کل (0/632) را بر میزان خلاقیت دانش آموزان, پس ازآن جو مدرسه (0/277) و سپس درگیری تحصیلی (0/221) بر عهده دارد. با توجه به نتایج این پژوهش, ارتقاء جو مثبت مدارس و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان به عنوان متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر خلاقیت و شادکامی دانش آموزان در اولویت های آموزش وپرورش قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امام قلی وند، فاطمه، کدیور، پروین، و پاشاشریفی، حسن. (1398). پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(52 )، 155-181. SID. https://sid.ir/paper/112246/fa

    Vancouver: کپی

    امام قلی وند فاطمه، کدیور پروین، پاشاشریفی حسن. پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(52 ):155-181. Available from: https://sid.ir/paper/112246/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه امام قلی وند، پروین کدیور، و حسن پاشاشریفی، “پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجی گری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 52 ، pp. 155–181، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button