مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,092
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی بر استرس والد گری مادران دارای کودکان اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال های رفتاری کودکان, اختلال های شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای معلمان, خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد می کنند و با بسیاری از معضلات اجتماعی, همراه اند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی بر استرس والدگری مادران دارای کودکان طیف اوتیسم بود. روش بررسی: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و گروه کنترل بود. 45 نفر از مادر کودکان 6 تا 12 ساله دارای اختلال اوتیسم به شیوه ی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری, دو گروه مداخله و یک گروه کنترل قرار گرفتند. والدین در ابتدا از نظر استرس والدگری مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ سپس, گروه های مداخله طی 8 جلسه ی 90 دقیقه ای, آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی را دریافت کردند, ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس آزمون انجام شد. داده ها با روش تحلیل کواریانس چند متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS-16 تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که پس از انجام آموزش مهارت های ارتباطی تفاوت معناداری بین گروه های مداخله و کنترل در میزان استرس والدگری مادران وجود داشت (01/0>P). همچنین آموزش مهارت های عاطفی باعث کاهش میزان استرس والدگری مادران در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل گردید (01/0>P). اما آموزش مهارت های عاطفی تاثیر بیشتری نسبت به مهارت های ارتباطی داشت. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آموزش مهارت های ارتباطی و به خصوص مهارت های عاطفی بر کاهش میزان استرس مادران دارای کودکان مبتلا به اوتیسم پیشنهاد می شود, برنامه های آموزشی یاد شده, در مراکز درمانی ویژه ی کودکان اوتیستیک, از طریق کلاسهای آموزشی استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعظمی، ادریس، حاج صادقی، زهرا، و یزدی راوندی، سعید. (1396). مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی بر استرس والد گری مادران دارای کودکان اوتیسم. علوم پزشکی زانکو، 18(56 )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/113075/fa

    Vancouver: کپی

    اعظمی ادریس، حاج صادقی زهرا، یزدی راوندی سعید. مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی بر استرس والد گری مادران دارای کودکان اوتیسم. علوم پزشکی زانکو[Internet]. 1396؛18(56 ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/113075/fa

    IEEE: کپی

    ادریس اعظمی، زهرا حاج صادقی، و سعید یزدی راوندی، “مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های عاطفی بر استرس والد گری مادران دارای کودکان اوتیسم،” علوم پزشکی زانکو، vol. 18، no. 56 ، pp. 1–11، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113075/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button