Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,900
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

889
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری از دیدگاه بیماران با رضایت بیماران

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 83

چکیده

 زمینه و هدف: با این که مراقبت انسانی اصل و جوهره پرستاری را تشکیل می دهد, اما در نظام مراقبت بهداشتی فعلی, این جنبه از مراقبت در نتیجه پیشرفت های فن آوری و محدودیت های سازمانی همچون کمبود تعداد پرستاران با مشکلاتی مواجه می باشد. در عین حال, کوتاه شدن مدت اقامت بیماران در بیمارستان و کاهش زمان مراقبت مستقیم درک بیماران از مراقبت پرستاری و رضایت از مراقبت ها را تغییر می دهد. بر همین اساس, پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری از دیدگاه بیماران و رضایت آن ها از مراقبت ها انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی, توصیفی بود. 250 بیمار بستری در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار رفتارهای مراقبتی (CBI) و ابزار رضایت بیمار (PSI) گردآوری شد.یافته ها: یافته ها نشان داد, که در مقیاس رفتارهای مراقبتی, زیرمقیاس دانش و مهارت حرفه ای بیشترین نمره و زیرمقیاس احترام قایل شدن برای دیگری کمترین امتیاز را دارا بوده اند. در مقیاس رضایت بیمار نیز, زیرمقیاس مراقبت فنی, حرفه ای بیشترین نمره و آموزش به بیمار کمترین نمره را به خود اختصاص داد. همچنین ارتباط معنی داری بین زیرمقیاس های رفتارهای مراقبتی با زیر مقیاس های رضایت بیمار از مراقبت ها و بین کل مقیاس رفتارهای مراقبتی و رضایت بیمار از مراقبت ها وجود داشت (r=0.72, P=0.000).بحث و نتیجه گیری: ارتباط مثبت بین رفتارهای مراقبتی و رضایت بیمار گویای آن است که پرستاران دلسوز که عواطف انسانی و هنر پرستاری را در مراقبت های خود تلفیق نموده و زمان بیشتری را صرف مراقبت مستقیم از بیمار می کنند, نقش مهمی را در رضایت بیماران ایفا نموده و از این طریق به متابعت بیشتر بیماران از درمان ها و بهبود وضعیت عملکردی آن ها کمک می کنند. افزودن بر زمان مراقبت مستقیم از طریق افزایش تعداد پرستاران بالینی, توجه هوشیارانه پرستاران به مراقبت انسانی می تواند سطوح نارضایتی را کاهش دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی نژاد، محمداسماعیل، رفیعی، فروغ، جعفرجلال، عزت، و حقانی، حمید. (1386). ارتباط رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری از دیدگاه بیماران با رضایت بیماران. نشریه پرستاری ایران، 20(49)، 73-83. SID. https://sid.ir/paper/114351/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی نژاد محمداسماعیل، رفیعی فروغ، جعفرجلال عزت، حقانی حمید. ارتباط رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری از دیدگاه بیماران با رضایت بیماران. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1386؛20(49):73-83. Available from: https://sid.ir/paper/114351/fa

    IEEE: کپی

    محمداسماعیل حاجی نژاد، فروغ رفیعی، عزت جعفرجلال، و حمید حقانی، “ارتباط رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری از دیدگاه بیماران با رضایت بیماران،” نشریه پرستاری ایران، vol. 20، no. 49، pp. 73–83، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا