مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتارهای مراقبتی از دیدگاه دانشجویان پرستاری در بخش های ویژه

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 58

چکیده

آموزش بالینی نقش عمده ای در توسعه مهارت های بالینی داشته و پرستاری نیازمند این است که دانشجویان نحوه مناسب ارایه مراقبت حرفه ای از بیماران را در محیط های بالینی بیاموزند. با وجود نقش مهم آموزش بالینی در ارتقای رفتارهای مراقبتی, هنوز درک و اولویت بندی دانشجویان پرستاری از این رفتارها نامشخص است. لذا این مطالعه با هدف شناسایی اولویتهای رفتارهای مراقبتی از دیدگاه دانشجویان پرستاری صورت گرفت. در این مطالعه توصیفی کلیه دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 سال تحصیلی 1392 علوم پزشکی تبریز به تعداد 200 نفر که مشغول به کارورزی ویژه بودند, به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری, پرسشنامه مراقبتی (Care-Q) بود که توسط لارسون توسعه یافته است و مقیاس داده ها در این پژوهش لیکرت پنج درجه ای با 57 گویه رفتار مراقبتی و شش زیر گروه تنظیم گردید. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط نرم افزار آماری SPSS/ Ver.21 انجام گرفت. یافته ها نشان داد که دانشجویان اهمیت رفتارهای مراقبتی را در حد بالایی ارزیابی کرده بودند. بالاترین رتبه مربوط به زیرگروه "در دسترس بودن, پایش و پیگیری بیمار" و کمترین رتبه "ارتباط توام با اعتماد و پیش بینی نیازهای بیمار" بود. همچنین دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر, پایش و پیگیری بیمار را در رتبه بالایی مشخص نموده بودند (p<0.05). دراین مطالعه دانشجویان پرستاری توجه به بعد جسمانی و فیزیکی مراقبت را بیشتر از توجه به بعد عاطفی درک کرده بودند که نشان می دهد دانشجویان بایستی توجه زیادی به سایر نیازها در هنگام مراقبت از بیماران داشته باشند. دادن آموزش و آگاهی از ابتدای فعالیت بالینی جهت و ارتقاء یادگیری رفتارهای مراقبتی مناسب پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لک دیزجی، سیما، رحمانی، آزاد، زمان زاده، وحید، و پاشایی، صونا. (1393). بررسی رفتارهای مراقبتی از دیدگاه دانشجویان پرستاری در بخش های ویژه. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 5(1)، 52-58. SID. https://sid.ir/paper/228775/fa

Vancouver: کپی

لک دیزجی سیما، رحمانی آزاد، زمان زاده وحید، پاشایی صونا. بررسی رفتارهای مراقبتی از دیدگاه دانشجویان پرستاری در بخش های ویژه. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1393؛5(1):52-58. Available from: https://sid.ir/paper/228775/fa

IEEE: کپی

سیما لک دیزجی، آزاد رحمانی، وحید زمان زاده، و صونا پاشایی، “بررسی رفتارهای مراقبتی از دیدگاه دانشجویان پرستاری در بخش های ویژه،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 5، no. 1، pp. 52–58، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228775/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button