مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

691
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی مبتنی بر نظریه مراقبت انسانی بر سطح درک دانشجویان پرستاری از مراقبت

صفحات

 صفحه شروع 833 | صفحه پایان 842

چکیده

 مقدمه: مراقبت به عنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری می تواند از طریق آموزش ارزش های اصلی واقعیت یابد. لذا پژوهش حاضر با عنوان تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر دانشجویان پرستاری, با هدف توسعه توانایی دانشجویان پرستاری برای تبدیل شدن به یک مراقبت کننده حرفه ای انجام شد.روش ها: این پژوهش نیمه تجربی (مداخله ای آموزشی) در نیمسال دوم تحصیلی سال 93-92 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. دانشجویان ترم های 6 و 8 پرستاری به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (58 دانشجو به دو گروه 29 نفره) تقسیم و برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس نظریه واتسون برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش های معمول را دریافت نمودند. سطح درک دانشجویان شرکت کننده در هر دو گروه پیش و پس از اجرای مداخله با ابزار CDI-35 مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون های کای اسکوئر, تی مستقل, تی زوج جهت تحلیل داده ها استفاده گردید.نتایج: از نظر متغیرهای دموگرافیک بین دو گروه تفاوت معناداری نبود. در پیش آزمون در حیطه مراقبت نامناسب بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (p=0.0001). در پس آزمون در گروه مداخله در هر 5 حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین معنادار بود (p=0.001) ولی در گروه کنترل تنها در بعد تکنیکی حرفه ای افزایش معنادار دیده شد (p=0.001).نتیجه گیری: نظر به اهمیت خدمات پرستاری در هر نظام سلامت و با توجه به این که هدف برنامه های آموزش بالینی پرستاری, تربیت پرستارانی است که هنر و علم پرستاری را گسترش دهند, طراحی برنامه برای تقویت و توانمند سازی پرستاران, امری اجتناب ناپذیر است و نتایج این تحقیق می تواند در این راستا کمک کننده باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ذره هوشیاری خواه، حجت، مرادبیگی، خدیجه، الهامی، سعیده، شایسته فر، مرضیه، چراغیان، بهمن، و هاتفی مودب، نسیم. (1393). تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی مبتنی بر نظریه مراقبت انسانی بر سطح درک دانشجویان پرستاری از مراقبت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 833-842. SID. https://sid.ir/paper/59332/fa

    Vancouver: کپی

    ذره هوشیاری خواه حجت، مرادبیگی خدیجه، الهامی سعیده، شایسته فر مرضیه، چراغیان بهمن، هاتفی مودب نسیم. تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی مبتنی بر نظریه مراقبت انسانی بر سطح درک دانشجویان پرستاری از مراقبت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(10):833-842. Available from: https://sid.ir/paper/59332/fa

    IEEE: کپی

    حجت ذره هوشیاری خواه، خدیجه مرادبیگی، سعیده الهامی، مرضیه شایسته فر، بهمن چراغیان، و نسیم هاتفی مودب، “تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی مبتنی بر نظریه مراقبت انسانی بر سطح درک دانشجویان پرستاری از مراقبت،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 10، pp. 833–842، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا