مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

985
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی درونی عملکرد آموزش رشته پزشکی در ورودی های سال های 77-73

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 110

چکیده

 زمینه: ارزیابی جامع نظام آموزشی, متضمن به قضاوت کشیدن برنامه ها و عملکردهای مجموعه سیستم های اداری به همراه دانشکده و گروه های آموزشی آن است. در الگوی اعتبار بخشی که اخیرا با عنایت به کاربردهای آن و عملکرد برخی از موسسات اعتباربخشی بین المللی در کشور ما نیز مطرح شده است, از رویکرد ارزیابی درونی, به عنوان گام اول اعتباربخشی و تضمین کیفیت درونی دانشگاه ها یاد می شود.هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت آموزشی گروه های آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ورودی های سال های 73 تا 77 به عنوان اولین مرحله از فرآیند اعتبار سنجی صورت گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی, شاخص کارکرد تحصیلی شامل نرخ ترک تحصیل, میزان اتلاف, نرخ ماندگاری, متوسط طول تحصیل و نرخ مردودی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از کارنامه دانشجویان ورودی سال های 1373 تا 1377 (شامل 486 نفر) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش 250 نفر از دانشجویان, مونث و 239 نفر مذکر بود. میزان اتلاف در کل دانشجویان مورد بررسی 7/3 درصد, نرخ مردودی 5/3 درصد, متوسط طول تحصیل 25/15 نیم سال, نرخ ترک تحصیل 8/0 درصد و نرخ ارتقا 5/96 درصد, بود. نرخ مردودی در دانشجویان بدون سهمیه 9/2درصد و در دانشجویان با سهمیه 7/7 درصد, نرخ مردودی در دانشجویان از حداقل 3 درصد, در سال 75 تا حداکثر 9/3 درصد, در سال 73 بود. بیشترین نرخ مردودی مربوط به نیم سال دوم سال اول در ورودی های سال های 74 (3/16درصد), 75 (12درصد), و 77 (4/10درصد) بود. بیشترین نرخ شکست گروه های درسی مربوط به گروه پایه و تخصصی (7/6 درصد), در کل دانشجویان مورد مطالعه بود.نتیجه گیری: با توجه به این که بیشترین نرخ مردودی در سه ورودی مربوط به نیم سال دوم سال اول و نیز بیشترین نرخ شکست مربوط به دروس پایه و تخصصی می باشد, لازم است مسوولین آموزشی دانشگاه در مورد آرایش دروس و نیز برنامه ریزان آموزشی در مورد محتوای این دروس تجدید نظر لازم را به عمل آورند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی نژاد، زهرا، عرب زاده، علی محمد، و موسی پور، نعمت اله. (1385). ارزیابی درونی عملکرد آموزش رشته پزشکی در ورودی های سال های 77-73. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 3(2)، 102-110. SID. https://sid.ir/paper/116876/fa

Vancouver: کپی

حسینی نژاد زهرا، عرب زاده علی محمد، موسی پور نعمت اله. ارزیابی درونی عملکرد آموزش رشته پزشکی در ورودی های سال های 77-73. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1385؛3(2):102-110. Available from: https://sid.ir/paper/116876/fa

IEEE: کپی

زهرا حسینی نژاد، علی محمد عرب زاده، و نعمت اله موسی پور، “ارزیابی درونی عملکرد آموزش رشته پزشکی در ورودی های سال های 77-73،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 3، no. 2، pp. 102–110، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116876/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button