مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,095
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عملکرد دانش آموزان پایه چهارم کل کشور

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 79

چکیده

 مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است. این مهارت معطوف به توانایی درک مطلب, تفسیر و استنتاج از متون و دریافت معنی و مفهوم پیامی است که به نگارش در آمده است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر دانش آموز با میزان توانمندی وی در درک مطلب ارتباط مستقیم دارد. هدف از این پژوهش بررسی سطوح مختلف درک مطلب (سواد خواندن) دانش آموزان شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عمکرد دانش آموزان کل کشور بود. روش این مطالعه, پیمایشی مقطعی بود و ابزار آن دفترچه های استاندارد شده بین المللی (پرلز) بود که روی 260 دانش آموز دختر و پسر پایه چهارم شهر شهریار که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند, اجرا شد. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی و به کار بردن آزمون تی تک نمونه ای نتایجی به دست آمد که در تحلیل و بررسی آنها بین متوسط عملکرد دانش آموزان شهریار و دانش آموزان کل کشور در سطح سوم و چهارم (سطوح استنتاجی) درک مطلب, تفاوت معناداری دیده نشد, اما در سطح اول و دوم درک مطلب (سطوح حفظی) عملکرد دانش آموزان شهریار بالاتر از دانش آموزان کل کشور بود. همچنین دانش آموزان شهریار در درک متون ادبی با دانش آموزان کل کشور تفاوت معناداری نداشتند, اما در درک متون اطلاعاتی عملکرد بهتری نسبت دانش آموزان کل کشور دارا بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، صغری، و احمدی، ساره. (1392). بررسی میزان سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عملکرد دانش آموزان پایه چهارم کل کشور. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(12 (پیاپی 39))، 69-79. SID. https://sid.ir/paper/127224/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی صغری، احمدی ساره. بررسی میزان سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عملکرد دانش آموزان پایه چهارم کل کشور. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(12 (پیاپی 39)):69-79. Available from: https://sid.ir/paper/127224/fa

    IEEE: کپی

    صغری ملکی، و ساره احمدی، “بررسی میزان سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عملکرد دانش آموزان پایه چهارم کل کشور،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 12 (پیاپی 39)، pp. 69–79، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button