Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,279
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان انتظارات و رعایت حقوق بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز سال 1394

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 62

چکیده

 رعایت حقوق بیمار به عنوان یکی از محورهای اساسی در تعریف استانداردهای خدمات بالینی موجب افزایش رضایت بیمار شده و از جمله مهم ترین شاخص های ارزیابی کیفی ارائه خدمات سلامت به شمار می رود. با توجه به این که در مراکز بیمارستانی بیش ترین مراجعه بیماران به بخش اورژانس است, این مطالعه با هدف بررسی رعایت منشور حقوق بیماران بخش اورژانس بیمارستان نمازی در سال 1394 انجام شده است. این مطالعه مقطعی بر روی 100 نفر از بیماران انجام گرفت. انتظارات و میزان رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه آن ها بر اساس پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری مورد تحلیل قرار گرفت. میانگین سنی بیماران 54.4±19.35 بود. نتایج نشان داد بین میزان رعایت حقوق بیمار و انتظارات آن ها در تمامی محورهای منشور بر اساس نتایج آزمون Paired Sample T-Test تفاوت معنی دار است (P<0.05). میزان رعایت کلی حقوق بیمار از سوی کادر بهداشت و درمان, 51 درصد و انتظارات بیماران از میزان رضایت از حقوق شان, 93 درصد بود و عامل سن از عوامل موثر بر میزان رعایت منشور حقوق بیمار شناخته شد (P<0.05).در مجموع بر اساس نتایج مطالعه میزان انتظار بیماران در رعایت منشور حقوق شان بالاتر و میزان رعایت آن در حد متوسط ارزیابی شد که در جهت ارتقای آن با افزایش میزان آگاهی پرسنل و دانشجویان از حقوق بیمار, با تشکیل کارگاه های آموزشی و کاهش زمان انتظار برای دریافت خدمات, افزایش توجه سیستم سفارش بر اساس شرایط بیمار باید کوشید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

غلامی، مریم، خجسته فر، مرضیه، مروج، حسین، و کاووسی، زهرا. (1395). بررسی میزان انتظارات و رعایت حقوق بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز سال 1394. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 9(1)، 50-62. SID. https://sid.ir/paper/135417/fa

Vancouver: کپی

غلامی مریم، خجسته فر مرضیه، مروج حسین، کاووسی زهرا. بررسی میزان انتظارات و رعایت حقوق بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز سال 1394. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1395؛9(1):50-62. Available from: https://sid.ir/paper/135417/fa

IEEE: کپی

مریم غلامی، مرضیه خجسته فر، حسین مروج، و زهرا کاووسی، “بررسی میزان انتظارات و رعایت حقوق بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز سال 1394،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 9، no. 1، pp. 50–62، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135417/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا