Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,103
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,678
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی فعالیت های یکپارچگی حسی - حرکتی بر نشانه های اختلال نقص توجه - بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 220 | صفحه پایان 231

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه - بیش فعالی اختلال شایعی در دوران کودکی است و یافتن درمان موثری که از شدت و عمق نشانه های آن بکاهد, از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در پژوهش حاضر, اثر یکپارچگی حسی - حرکتی با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی به عنوان یک روش درمانی برای بهبود نشانه های اصلی این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با دو گروه آزمایش و شاهد بود. از بین دانش آموزان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی که در سال تحصیلی 91-1390 در شهر سمنان مشغول به تحصیل بودند, 32 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 16 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش هفته ای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته, مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی (با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی) را دریافت نمودند. نشانه های اختلال نقص توجه - بیش فعالی هر دو گروه با استفاده از پرسش نامه نشانه های مرضی کودکان Child symptom inventory) یا CSI) (4) ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری Shapiro-Wilk و تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANOVA) و تک متغیری(UNIANCOVA)  بررسی شدند.یافته ها: طبق آزمون مبتنی بر گزارش معلمان, گروه آزمایش در نمرات متغیر بی توجهی و بیش فعالی نسبت به گروه شاهد عملکرد بهتری داشت (P<0.001), ولی کاهش نمرات متغیر تکانشگری گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد (P>0.050) معنی دار نبود, ولی بر اساس آزمون مبتنی بر گزارش والدین در نمرات متغیر بی توجهی, بیش فعالی و تکانشگری گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد عملکرد بهتری داشت (P<0.001).نتیجه گیری: در مجموع مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی به طور معنی داری نقص توجه, بیش فعالی و تکانشگری را در جامعه مورد بررسی بهبود داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، مجتبی، مهوش ورنوسفادرانی، عباس، حقگو، حجت اله، پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، و دانایی فرد، فاطمه. (1392). اثربخشی فعالیت های یکپارچگی حسی - حرکتی بر نشانه های اختلال نقص توجه - بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(2)، 220-231. SID. https://sid.ir/paper/143904/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی مجتبی، مهوش ورنوسفادرانی عباس، حقگو حجت اله، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، دانایی فرد فاطمه. اثربخشی فعالیت های یکپارچگی حسی - حرکتی بر نشانه های اختلال نقص توجه - بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(2):220-231. Available from: https://sid.ir/paper/143904/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی ابراهیمی، عباس مهوش ورنوسفادرانی، حجت اله حقگو، معصومه پورمحمدرضای تجریشی، و فاطمه دانایی فرد، “اثربخشی فعالیت های یکپارچگی حسی - حرکتی بر نشانه های اختلال نقص توجه - بیش فعالی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 2، pp. 220–231، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا