مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,959
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه، سرپرست و مدیریت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها نسبت به نتیجه, سرپرست و مدیریت با استفاده از 250 نفر از کارکنان صنایع و سازمانهای شهر اصفهان که به شیوه دو مرحله ای انتخاب شدند, اجرا شد. روش پژوهش همبستگی بود و ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه برای سنجش انواع سه گانه عدالت سازمانی (عدالت توزیعی, عدالت رویه ای و عدالت ارتباطی), پرسشنامه سنجش سطوح خودپنداره مزمن (فردی, ارتباطی و جمعی) و پرسشنامه رضایت از نتیجه, رضایت از سرپرست و رضایت از مدیریت بوده است. داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون میانجی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون میانجی گام اول نشان داد که سطوح خودپنداره مزمن فردی و جمعی (به ترتیب با بتا استاندارد 173/0 و 271/0 و با بتا استاندارد 162/0 و 205/0) برای عدالت توزیعی و عدالت رویه ای و سطح خودپنداره مزمن جمعی (با بتا استاندارد 247/0) برای عدالت ارتباطی دارای توان پیش بین معنادار (p<0.001) هستند. نتایج تحلیل رگرسیون میانجی گام دوم نشان داد که از بین سطوح خودپنداره مزمن برای پیش بینی رضایت از نتیجه, رضایت از سرپرست و رضایت از مدیریت, خودپنداره مزمن فردی و جمعی قادر به پیش بینی رضایت از نتیجه و رضایت از سرپرست (با بتا استاندارد 136/0 و 208/0 و230/0 و170/0) و فقط خودپنداره مزمن جمعی (با بتا استاندارد 148/0) قادر به پیش بینی معنادار(p<0.001) رضایت از مدیریت هستند. در گام آخر (سوم) تحلیل رگرسیون میانجی نشان داد وقتی ابعاد عدالت سازمانی و سطوح خودپنداره مزمن به صورت یکجا برای پیش بینی وارد معادلات رگرسیون شدند, فقط عدالت توزیعی نقش میانجی را در رابطه بین خودپنداره مزمن جمعی و رضایت از نتیجه ایفا می کرد. عدالت رویه ای نیز به صورت جداگانه برای رابطه بین خودپنداره مزمن فردی و رضایت از سرپرست و عدالت ارتباطی نیز به طور جداگانه برای رابطه بین خودپنداره مزمن فردی و جمعی با رضایت از سرپرست نقش میانجی داشتند. و بالاخره عدالت رویه ای نیز نقش میانجی را در رابطه بین خودپنداره مزمن جمعی و رضایت از مدیریت ایفا می کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خاکسار، سرور، گل پرور، محسن، و نوری، ابوالقاسم. (1386). نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه, سرپرست و مدیریت. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 9(34)، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/163786/fa

Vancouver: کپی

خاکسار سرور، گل پرور محسن، نوری ابوالقاسم. نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه, سرپرست و مدیریت. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1386؛9(34):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/163786/fa

IEEE: کپی

سرور خاکسار، محسن گل پرور، و ابوالقاسم نوری، “نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه, سرپرست و مدیریت،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 34، pp. 1–26، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163786/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا