مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,364
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,052
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل بر عملکرد خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب)، دانش آموزان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 68

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف, بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل بر عملکرد خواندن (دقت, سرعت و درک مطلب) دانش آموزان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش, آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر نارساخوان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه درسال تحصیلی 91-90 بود. با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای ابتدا 140 نفر مشکوک به نارساخوانی در پایه سوم و چهارم انتخاب شدند سپس از آن تعداد 48 دانش آموز نارساخوان به عنوان نمونه انتخاب گردید. به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. چک لیست خواندن, آزمون هوشی وکسلر کودکان, آزمون تشخیصی خواندن فلاح چای و آزمون خواندن (محقق ساخته) به عنوان ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل به مدت هشت جلسه 60 دقیقه ای به گروه های آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی ﻓﻌﺎل تاثیر معنی دار در بهبود عملکرد خواندن داشتند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان دادکه راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظه ی ﻓﻌﺎل در دقت برتری مثبت معنی داری نسبت به گروه آزمایشی دیگر داشتند. بر اساس یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت هر دو روش آموزشی موجب بهبود عملکرد خواندن می شود و راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظهی فعال در دقت موثرتر هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، جهانگیر، مومنی، خدامراد، و عباسی، زینب. (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی فعال بر عملکرد خواندن (دقت, سرعت و درک مطلب), دانش آموزان نارساخوان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 23(2 (پیاپی 16))، 51-68. SID. https://sid.ir/paper/186564/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد، عباسی زینب. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی فعال بر عملکرد خواندن (دقت, سرعت و درک مطلب), دانش آموزان نارساخوان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1395؛23(2 (پیاپی 16)):51-68. Available from: https://sid.ir/paper/186564/fa

    IEEE: کپی

    جهانگیر کرمی، خدامراد مومنی، و زینب عباسی، “اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه ی فعال بر عملکرد خواندن (دقت, سرعت و درک مطلب), دانش آموزان نارساخوان،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 23، no. 2 (پیاپی 16)، pp. 51–68، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button