مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,382
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه کاردرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات کلیدی کودکان اوتیستیک مرتبط با اختلال عملکرد اجرایی است. این اختلال معمولا به علت گسستگی های ساختاری و عملکردی بین نواحی مختلف مغزی ایجاد می شود. لذا نوروفیدبک می تواند به عنوان یک روش درمانی جدید از طریق اصلاح امواج مغزی, به بهبود عملکرد کودکان کمک کند, اما تغییرات در سطح رفتار معمولا بازتاب تغییرات طولانی مدت در سطح مغز است. هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان افزایش تاثیر کلی درمان و بروز تاثیرات در سطح رفتاری با اضافه کردن مداخلات کاردرمانی شناختی به تمرینات نوروفیدبک است.روش بررسی: این پژوهش درچهارچوب یک مورد پژوهی کمی (A-B-A-B+C-A) طی 41 جلسه روی 2 کودک طیف اوتیسم اجرا شد. آزمودنی ها 20 جلسه مداخله نوروفیدبک به تنهایی (B) و سپس به دنبال آن 12جلسه نوروفیدبک به همراه کاردرمانی (B+C) دریافت کردند. برای جمع آوری اطلاعات در سطح عملکرد اجرایی از دو آزمون ویسکانسین و برج لندن و در سطح امواج مغزی از الکتروآنسفالوگراف استفاده شد.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, اندازه اثر درمان نوروفیدبک در عملکرد اجرایی برای هر دو آزمودنی بالا بود. با اضافه شدن کاردرمانی نیزسرعت انتقال توجه به عنوان یکی از آیتم های عملکرد اجرایی افزایش یافت و اثر افزایشی نوروفیدبک در زمینه برنامه ریزی نیز حفظ شد.نتیجه گیری: نتایج بیان می کند که نوروفیدبک موجب بهبود عملکرد اجرایی کودکان اوتیستیک می شود و اضافه کردن کاردرمانی سبب نمایان تر شدن اثرات نوروفیدبک می شود. اما برای رسیدن به تغییرات مشخص تری در زمینه رفتار بعد از کاردرمانی به جلسات طولانی تری نیاز است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وثوقی فرد، فاطمه، علیزاده زارعی، مهدی، نظری، محمدعلی، و کمالی، محمد. (1392). تاثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه کاردرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 7(2)، 28-34. SID. https://sid.ir/paper/187230/fa

    Vancouver: کپی

    وثوقی فرد فاطمه، علیزاده زارعی مهدی، نظری محمدعلی، کمالی محمد. تاثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه کاردرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1392؛7(2):28-34. Available from: https://sid.ir/paper/187230/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه وثوقی فرد، مهدی علیزاده زارعی، محمدعلی نظری، و محمد کمالی، “تاثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه کاردرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 7، no. 2، pp. 28–34، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187230/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا