مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,149
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه قلبی

صفحات

 صفحه شروع 728 | صفحه پایان 738

چکیده

 پیش زمینه و هدف: جهت ایجاد تحول در آموزش پرستاری, بهره گیری از الگوهای نوین آموزشی ضروری می نماید, در همین راستا یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به عملکرد مطلوب بالینی مدنظر است, الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری کارآموز در بخش مراقبت های ویژه قلبی بود.مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پس آزمون بود که در آن 34 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تمام شماری انتخاب و به دو گروه مداخله (18 نفر) و کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. دوره 4 هفته ای کارآموزی پرستاری مراقبت های ویژه قلب برای دانشجویان گروه کنترل بر اساس الگوی آموزش مرسوم و برای دانشجویان گروه مداخله نیز بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی اجرا شد. جهت ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان از 3 ابزار جمع آوری داده ها (چک لیست بررسی عملکرد بالینی, پرسشنامه خود گزارشی و آزمون چندگزینه ای) استفاده گردید. داده های جمع آوری شده پس از واردکردن در نرم افزار SPSS(16) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی) تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که عملکرد بالینی دانشجویان گروه مداخله که دوره خود را بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی سپری نمودند, هم ازنظر عملکرد بالینی اختصاصی (P<0.001) و هم از نظر عملکرد بالینی عمومی (P=0.001) به طور معنی داری بهتر از دانشجویان گروه کنترل بود.بحث و نتیجه گیری: الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بیش از الگوی مرسوم منجر به ارتقا عملکرد بالینی اختصاصی و عمومی دانشجویان گردید. بنابراین پیشنهاد می شود مسوولین آموزش پرستاری با بهره جویی از این الگوی آموزشی و سازمان دهی برنامه درسی رشته پرستاری بر اساس راهبردهای نوین آموزشی, کارایی و اثربخشی دوره های آموزش بالینی را بهبود بخشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سهیلی، امین، همتی مسلک پاک، معصومه، محمدپور، یوسف، خلخالی، حمیدرضا، و رحمانی، علیرضا. (1394). تاثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه قلبی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 13(9 (پی در پی 74))، 728-738. SID. https://sid.ir/paper/191173/fa

    Vancouver: کپی

    سهیلی امین، همتی مسلک پاک معصومه، محمدپور یوسف، خلخالی حمیدرضا، رحمانی علیرضا. تاثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه قلبی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1394؛13(9 (پی در پی 74)):728-738. Available from: https://sid.ir/paper/191173/fa

    IEEE: کپی

    امین سهیلی، معصومه همتی مسلک پاک، یوسف محمدپور، حمیدرضا خلخالی، و علیرضا رحمانی، “تاثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت های ویژه قلبی،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 13، no. 9 (پی در پی 74)، pp. 728–738، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button