Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترجمه، انطباق فرهنگی و پایایی پرسشنامه تجربه تعلق پذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی (گزارش کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 7

چکیده

 زمینه و هدف: با عنایت به محدودیت گزارشات مربوط به فرآیند ترجمه پرسشنامه های پژوهشی, پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن ضرورت انجام صحیح فرآیند ترجمه, به توصیف فرآیند ترجمه و مراحل موردنیاز انطباق فرهنگی ابزار پژوهش به شیوه عملیاتی پرداخته تا زمینه های توجه بیشتر پژوهشگران به این موضوع مهم فراهم آید.روش: مقیاس تجربه تعلق پذیری محیط بالینی لوت جونز و همکاران دارای 34 گویه و سه خرده مقیاس عزت نفس, پیوستگی وکارآمدی در طیف لیکرت 5 نقطه ای است که مطابق راهنمای وایلد وهمکاران مورد ترجمه و انطباق فرهنگی قرار گرفت. پس از تهیه پرسشنامه نهایی به منظور بررسی پایایی, ثبات ابزار با کمک آزمون - باز آزمون, به فاصله دو هفته و با تکمیل پرسشنامه توسط 25 نفر دانشجوی پرستاری و روش همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: طی مراحل ترجمه ,ترجمه برگردان و بازنگری, 6 گویه پرسشنامه اصلاح و رعایت برابری های فرهنگی در پرسشنامه لحاظ گردید. در ادامه در مرحله کسب اطلاعات شناختی و بازنگری مجدد, نتایج مصاحبه با تعدادی از دانشجویان بیانگرآن بود که در مورد برخی گویه ها مشکلاتی نظیر دوپهلو بودن و ابهام وجود دارد.بدین ترتیب 5 گویه پرسشنامه تغییر یافت. میزان پایایی ابزار با روش تکرار پذیری آزمون- باز آزمون r=0.70 بدست آمد. مقدارآلفای کرونباخ برای کل ابزار 0.90 و برای خرده مقیاس های عزت نفس (0.88),پیوستگی (0.75) و کارآمدی (0.84) بود.نتیجه گیری: ثبت کامل فرایند ترجمه ابزار به ویژه زمانی که ابزار به زبان و فرهنگ دیگری ترجمه شود, برای استفاده بهینه ی توسط سایر پژوهشگران حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر این موضوع مرتفع گردید. نتایج حاکی از پایایی بالای ابزار بود. بدین ترتیب پرسشنامه مورد نظر قابل استفاده برای سنجش تعلق پذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی کشور ایران خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، زهره، اشک تراب، طاهره، محمدی، عیسی، و عبدی، حیدرعلی. (1393). ترجمه, انطباق فرهنگی و پایایی پرسشنامه تجربه تعلق پذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی (گزارش کوتاه). Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، 4(3)، 3-7. SID. https://sid.ir/paper/199948/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی زهره، اشک تراب طاهره، محمدی عیسی، عبدی حیدرعلی. ترجمه, انطباق فرهنگی و پایایی پرسشنامه تجربه تعلق پذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی (گزارش کوتاه). Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)[Internet]. 1393؛4(3):3-7. Available from: https://sid.ir/paper/199948/fa

    IEEE: کپی

    زهره کریمی، طاهره اشک تراب، عیسی محمدی، و حیدرعلی عبدی، “ترجمه, انطباق فرهنگی و پایایی پرسشنامه تجربه تعلق پذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی (گزارش کوتاه)،” Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، vol. 4، no. 3، pp. 3–7، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/199948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا