مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 66

کلیدواژه

تحلیل سلسله مراتبی (AHP)Q2

چکیده

 سابقه و اهداف: لازمه ایجاد موفقیت در تحقق اهداف آموزشی هر کشوری وابسته به ارکانی چون استاد, دانشجو و محیط آموزشی است. لذا شناسایی عوامل تاثیرگذار بر شیوه های تدریس یک استاد و پرداختن به آن ها از دیدگاه دانشجویان دارای اولویت ویژه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد انجام گرفت.روش بررسی: مطالعه تحلیلی حاضر در سال 1392 بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به روش سرشماری انتخاب شده بودند, انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل دو بخش سوالات دموگرافیک و 9 مولفه تاثیرگذار بر تدریس اثربخش بود که از نظر روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده روش تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار  Expert Choice 11صورت پذیرفت.یافته ها: از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه عامل بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب با 0.216 بیشترین اهمیت و عامل ارزیابی دانشجویان در هر جلسه, میان ترم و پایان ترم با 0.057 کمترین اهمیت را در تدریس اثربخش یک استاد داشتند. همچنین بین دانشجویان مذکر و مونث و اهمیت مولفه های تاثیرگذار بر تدریس اثربخش رابطه معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد بیان شیوا, ساده و انتقال واضح مطالب بیشترین تاثیر را بر اثربخشی تدریس دارد, لذا ضروری است مسوولین آموزش سطح کلان دانشگاه برای ارتقا وضع موجود به کیفیت تدریس اثربخش توجه نمایند که برگزاری دوره های آموزشی مناسب و هدفمند می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدیق معروفی، شهنام، محمدی، آیین، موسوی، سیدمسعود، و رعدآبادی، مهدی. (1393). تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 9(3 (پیاپی 16))، 58-66. SID. https://sid.ir/paper/208247/fa

    Vancouver: کپی

    صدیق معروفی شهنام، محمدی آیین، موسوی سیدمسعود، رعدآبادی مهدی. تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1393؛9(3 (پیاپی 16)):58-66. Available from: https://sid.ir/paper/208247/fa

    IEEE: کپی

    شهنام صدیق معروفی، آیین محمدی، سیدمسعود موسوی، و مهدی رعدآبادی، “تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 9، no. 3 (پیاپی 16)، pp. 58–66، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208247/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button