مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبک های تفکر دانش آموزان نابینا و بینا

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 118

چکیده

 تحقیق حاضر به منظور مقایسه سبک های تفکر در دانش آموزان نابینا و بینا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر, شامل کلیه دانش آموزان نابینا و بینا در دامنه سنی 18-12 ساله بود که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 60 (30 پسر و 30 دختر) نفر نابینا و 60 (30 پسر و 30 دختر) نفر بینا از میان دانش آموزان انتخاب شدند. زیرمقیاس های سبک تفکر درونی و بیرونی فرم کوتاه پرسشنامه استرنبرگ - واگنر به عنوان ابزار جمع آوری داده ها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. ضمن آنکه روش تحقیق مطالعه حاضر با توجه به موضوع آن, از نوع علی - مقایسه ای بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که بین سبک تفکر دانش آموزان نابینا و بینا تفاوت آماری معناداری وجود دارد. بطوریکه میانگین دانش آموزان نابینا در سبک تفکر درونی بیشتر از دانش آموزان بینا می باشد ولی در سبک تفکر بیرونی میانگین دانش آموزان بینا بیشتر است. همچنین تفاوت آماری معناداری بین سبک تفکر (درونی - بیرونی) دانش آموزان دختر و پسر مشاهده نشد. بر مبنای نتایج این پژوهش می توان به متخصصان تعلیم و تربیت پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامه های درمانی ترکیبی برای دانش آموزان نابینا همراه با اختلال های هیجانی کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نریمانی، محمد، سلیمانی، اسماعیل، و ابوالقاسمی، عباس. (1391). مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبک های تفکر دانش آموزان نابینا و بینا. روانشناسی مدرسه، 1(1)، 108-118. SID. https://sid.ir/paper/216679/fa

Vancouver: کپی

نریمانی محمد، سلیمانی اسماعیل، ابوالقاسمی عباس. مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبک های تفکر دانش آموزان نابینا و بینا. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1391؛1(1):108-118. Available from: https://sid.ir/paper/216679/fa

IEEE: کپی

محمد نریمانی، اسماعیل سلیمانی، و عباس ابوالقاسمی، “مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبک های تفکر دانش آموزان نابینا و بینا،” روانشناسی مدرسه، vol. 1، no. 1، pp. 108–118، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216679/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button