مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,020
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر روش تدریس بایبی و سنتی بر میزان خلاقیت و بارشناختی در درس شیمی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 76

چکیده

 زمینه: الگوهای منفعل تدریس سنتی در عرصه تعیلم و تربیت برای کاربست تفکر خلاق به دلیل ناآشنایی با الگوهای جدید افزایش خلاقیت, کافی نیست.هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر روش تدریس بایبی و سنتی بر میزان خلاقیت و بارشناختی دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس شیمی بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر ملایر بود که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه 30 نفر از دانش آموزان بودند از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو کلاس 15 نفره گماشته شدند. ابزار گردآوری داده ها فرم ب آزمون تورنس و پرسشنامه سنجش بار شناختی برونکن, پلاس و لیوتنر بود. به منظور جمع آوری داده ها, در ابتدا آزمون خلاقیت بر روی آزمودنی ها اجرا شد. در پایان هر جلسه آموزش (که شامل 3 جلسه نیم ساعته بود) پرسشنامه بارشناختی نیز بین آزمودنی ها توزیع شد. در پایان نیز آزمون خلاقیت بر روی آزمودنی ها اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از نمره ها پیش آزمون و پس آزمون از آزمون تی مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که به کارگیری روش تدریس بایبی در مقایسه با روش تدریس سنتی موجب افزایش میزان خلاقیت و همچنین کاهش بارشناختی آزمودنی ها در درس شیمی می شود.نتیجه گیری: نتیجه این پژوهش نشان داد که کاربست روش تدریس بایبی موجب افزایش میزان خلاقیت و همچنین کاهش بارشناختی آزمودنی ها در درس شیمی می شود؛ بنابراین, به مجریان آموزش توصیه می شود برای تدریس درس شیمی از این روش تدریس فعال در آموزش بهره ببرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، محمد، ساریخانی، راحله، مهربان، جواد، و سالاری، مصطفی. (1394). مقایسه تاثیر روش تدریس بایبی و سنتی بر میزان خلاقیت و بارشناختی در درس شیمی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(2)، 55-76. SID. https://sid.ir/paper/223392/fa

    Vancouver: کپی

    زارع محمد، ساریخانی راحله، مهربان جواد، سالاری مصطفی. مقایسه تاثیر روش تدریس بایبی و سنتی بر میزان خلاقیت و بارشناختی در درس شیمی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1394؛5(2):55-76. Available from: https://sid.ir/paper/223392/fa

    IEEE: کپی

    محمد زارع، راحله ساریخانی، جواد مهربان، و مصطفی سالاری، “مقایسه تاثیر روش تدریس بایبی و سنتی بر میزان خلاقیت و بارشناختی در درس شیمی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 5، no. 2، pp. 55–76، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button