مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 108

چکیده

 هدف از این مطالعه تبیین شاخص های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس «خودکارآمدی در مدرسه» بود. این مقیاس شامل 15 ماده می باشد که به صورت مدرج هفت نمره ای (1= کاملا غلط تا 7= کاملا درست) نمره گذاری می گردد. در ابتدا نسخه انگلیسی این مقیاس به فارسی ترجمه و سپس مورد ترجمه بازگردان قرار گرفت. پس از اطمینان از کفایت مفهومی نسخه فارسی, این مقیاس بر روی یک گروه 166 نفر از دانش آموزان پایه اول راهنمایی ناحیه سه شیراز با میانگین سنی 12.1 و انحراف معیار 0.63 که به روش شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند, به اجرا در آمد. به منظور بررسی ساختار عاملی این مقیاس روش تحلیل عامل به شیوه مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس استفاده گردید. نتایج این تحلیل حاکی از وجود دو عامل بود که تحت عناوین «کارایی تحصیلی» و «انگیزش تحصیلی» نامگذاری گردید. به منظور تعیین روایی همگرا, همبستگی این مقیاس با «آزمون عملکرد تحصیلی» و «پرسشنامه آگاهی های فراشناختی» اندازه گیری شد که حاکی از کفایت روایی این مقیاس بود. همچنین رابطه منفی معناداری بین نمرات این مقیاس و «پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون» وجود داشت که روایی واگرا را مورد تایید قرار داد. پایایی این مقیاس نیز با استفاده از شاخص ضریب آلفا محاسبه گردید. در مجموع نتایج این پژوهش حمایت تجربی کافی برای استفاده از این مقیاس در دانش آموزان دوره راهنمایی را فراهم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سعیدی، فریبا، سامانی، سیامک، و جهانی، سارا. (1390). کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(ویژه نامه)، 97-108. SID. https://sid.ir/paper/227464/fa

    Vancouver: کپی

    سعیدی فریبا، سامانی سیامک، جهانی سارا. کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1390؛2(ویژه نامه):97-108. Available from: https://sid.ir/paper/227464/fa

    IEEE: کپی

    فریبا سعیدی، سیامک سامانی، و سارا جهانی، “کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 2، no. ویژه نامه، pp. 97–108، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button