Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,228
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف اصلی این تحقیق, بررسی سهم عوامل انگیزشی خودکارآمدی, اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف در میزان استفاده از راهبرد های شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری بود. به این منظور 362 دانش آموز دبیرستانی از دبیرستانهای نظری شهر بوشهر به شیوه خوشه ای چند مرحله ای, انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در جریان پژوهش از مقیاس راهبردهای شناختی و فراشناختی پینتریچ و دگروت (2001) و مقیاس گرین (2004) برای سنجش عوامل انگیزشی مورد مطالعه, استفاده شد.نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل رگرسیون, نشان داد که عامل خودکارآمدی, اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکالیف, قدرت پیش بینی راهبردهای شناختی و فراشناختی را دارند.عامل خودکارآمدی قدرت پیش بینی اهداف تسلط و سودمندی تکالیف و متغیر سودمندی تکالیف نیز قدرت پیش بینی اهداف تسلط را دارا بود. همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داده شد که خودکارآمدی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق تاثیر بر اهداف تسلط و سودمندی تکالیف بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تاثیر می گذارد. همچنین از طریق تاثیر بر راهبردهای شناختی و فراشناختی می تواند پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کند. به این ترتیب, نتیجه گرفته شد که خودکار آمدی اثرگذارترین عامل انگیزشی بوده و راهبردهای شناختی و فراشناختی به عنوان عامل میانجی گر, واسطه بین عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دیره، عزت، و بنی جمالی، شکوه السادات. (1388). بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری. مطالعات روان شناختی، 5(3)، 47-62. SID. https://sid.ir/paper/67703/fa

Vancouver: کپی

دیره عزت، بنی جمالی شکوه السادات. بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1388؛5(3):47-62. Available from: https://sid.ir/paper/67703/fa

IEEE: کپی

عزت دیره، و شکوه السادات بنی جمالی، “بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری،” مطالعات روان شناختی، vol. 5، no. 3، pp. 47–62، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67703/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا