Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

998
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر مسوولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 53

چکیده

 مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات نوجوانی است که مشکلات زیادی برای نوجوانان و خانواده های آنان ایجاد می کند. از این رو بهبود ویژگی های روانشناختی این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر مسوولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه یک شهر خرم آباد می باشد که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بوده اند. در مجموع 40 نفر که در آزمون افسردگی بک نمرات بالا داشتند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه ای آموزش مهارت های ارتباطی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. گروه ها پرسشنامه مسوولیت پذیری اجتماعی نوجوانان نعمتی را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-21 و روش تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین میانگین مسوولیت پذیری اجتماعی گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش مهارت های ارتباطی باعث افزایش مسوولیت پذیری اجتماعی در دختران نوجوان افسرده شد (p<0.001)نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر مسوولیت پذیری اجتماعی نوجوانان افسرده توصیه می شود مشاوران, درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش مسوولیت پذیری اجتماعی و کاهش افسردگی در نوجوانان افسرده استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باوزین، فاطمه، سپهوندی، محمدعلی، و غضنفری، فیروزه. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر مسوولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده. آموزش پرستاری، 7(1 (پیاپی 27) )، 47-53. SID. https://sid.ir/paper/238347/fa

Vancouver: کپی

باوزین فاطمه، سپهوندی محمدعلی، غضنفری فیروزه. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر مسوولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده. آموزش پرستاری[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 27) ):47-53. Available from: https://sid.ir/paper/238347/fa

IEEE: کپی

فاطمه باوزین، محمدعلی سپهوندی، و فیروزه غضنفری، “اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر مسوولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده،” آموزش پرستاری، vol. 7، no. 1 (پیاپی 27) ، pp. 47–53، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238347/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا