مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,507
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

363
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تفکر انتقادی، راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: به علت اهمیت نقش خودتنظیمی و جهت گیری اهداف در فرآیندهای آموزش و یادگیری, ضروری است که فاکتورهای موثر در توسعه آنها, مورد بررسی قرار گیرند. به نظر می رسد, تفکر انتقادی یکی از سازه های مرتبط با خودتنظیمی یادگیری و جهت گیری هدفی در دانشجویان باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان تفکر انتقادی با انواع هدف گرایی و خودتنظیمی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود انجام شد.روش: پژوهش به روش توصیفی همبستگی بر روی 104 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود انجام شد. نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان 290 دانشجوی این رشته انتخاب شد. با استفاده از سه پرسشنامه سنجش جهت گیری های هدفی Midgely و همکاران (1998)؛ پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری Pintrich و De Groot (1990)؛ و پرسشنامه سنجش مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب), داده های مورد نظر جمع آوری شد. پیش از اجرای ابزار, روایی و پایایی آنها اندازه گیری و تایید شد.یافته ها: بر اساس نتایج میانگین اهداف پیشرفت 92±19.4, یادگیری خودتنظیمی 103.5±14.7 و تفکر انتقادی 9.2±2.7 بود. بین اهداف پیشرفت و یادگیری خودتنظیمی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت (p<0.01), اما بین تفکر انتقادی با یادگیری خودتنظیمی و اهداف پیشرفت تحصیلی همبستگی معناداری مشاهده نشد و فقط مولفه تحلیل تفکر انتقادی با مولفه شناخت یادگیری خودتنظیمی ارتباط مثبت معنادار داشت (p<0.01). سه متغیر جهت گیری هدفی تبحری, عملکردی - رویکردی و مولفه تحلیل در تفکر انتقادی %39.9 در پیش بینی خودتنظیمی یادگیری دانشجویان پرستاری نقش داشتند (p=0.000). مدل نهایی رگرسیون نشان داد دانشجویانی که اهداف تبحری و توانایی تحلیل بالاتری دارند, راهبردهای خودتنظیمی بهتری در یادگیری خود دارند.نتیجه گیری: از آنجا که تفکر انتقادی, یکی از مولفه های موثر در فرآیندهای شناختی دانشجویان است, شاید بالا بودن سطح تفکر انتقادی دانشجویان و استفاده آنها از استراتژی های پردازش عمیق در یادگیری خود, باعث بهبود جهت گیری های هدفی و انتخاب راهبردهای خودتنظیمی موثرتر در آنها بشود. در صورتی که هدف, توسعه حرفه ای و تربیت پرستارانی است که توانایی کنترل اهداف خود را داشته و خود راهبر باشند, باید رسالت دانشکده های پرستاری, ترویج و آموزش تفکر انتقادی به دانشجویان باشد و استادان پرستاری در مورد استفاده از روش های سنتی تدریس و ارزشیابی مبتنی بر اندازه گیری محفوظات تجدیدنظر کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشی، محمود، آهنچیان، محمدرضا، و امیری، رعنا. (1391). رابطه تفکر انتقادی, راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. آموزش پرستاری، 1(1)، 48-60. SID. https://sid.ir/paper/238380/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی محمود، آهنچیان محمدرضا، امیری رعنا. رابطه تفکر انتقادی, راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. آموزش پرستاری[Internet]. 1391؛1(1):48-60. Available from: https://sid.ir/paper/238380/fa

    IEEE: کپی

    محمود بخشی، محمدرضا آهنچیان، و رعنا امیری، “رابطه تفکر انتقادی, راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود،” آموزش پرستاری، vol. 1، no. 1، pp. 48–60، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238380/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button