مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی لحظه ای و چندرسانه ای بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 185

چکیده

 زمینه و هدف: برنامه ریزی آموزشی, به عنوان ارکان آموزش بهداشت, به صرفه بوده و جزء اولویت های سازمان جهانی بهداشت و سیاستگذاران منطقه ای بهداشت جامعه است. هدف این پژوهش, مقایسه در ارتقاء آگاهی, نگرش و رفتار تغذیه ای کودکان «چندرسانه ای» و «لحظه ای» تاثیر دو روش آموزشی دبستانی است.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. پژوهش در دو گروه 84 نفری از دانش آموزان 11-8 ساله بخش جاجرود منطقه 8 تهران به صورت تصادفی از دو دبستان انتخاب و تحت آموزش قرار گرفتند انجام شد. مداخله آموزشی در گروه اول به شیوه آموزش لحظه ای توسط معلم و در گروه دوم با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای صورت گرفت. متغیرهای موردنظر (سطح آگاهی, نگرش و رفتار تغذیه ای) در سه مرحله (قبل, بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله) توسط پرسشنامه محقق ساخته, اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و آزمون اندازه های تکراری با نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: قبل از مداخله, بین دو گروه لحظه ای و چندرسانه ای تفاوت معناداری در میانگین نمرات آگاهی, نگرش و رفتار تغذیه ای دیده نمی شد (p=0.93 و p=0.52 و p=0.67). پس از مداخله آموزشی, نمرات افزایش آگاهی در هر دو گروه به طور معنادار افزایش یافت (p>0.001) درحالی که نمرات بهبود نگرش در دو گروه به ترتیب p<0.001 و p>0.17 و بهبود رفتار به ترتیب p<0.001 و p>0.04 بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد در بعضی شرایط, آموزش لحظه ای در دسترس تر, کم هزینه تر و درعین حال اثربخش تر از آموزش چندرسانه ای باشد؛ و می توان از فرصت های بی شماری که در طول سال تحصیلی در اختیار معلمان قراردارد با حداقل هزینه استفاده بهینه کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه محمدی، شهره، طاووسی، محمود، و غفرانی پور، فضل اله. (1393). مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی لحظه ای و چندرسانه ای بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 2(3)، 179-185. SID. https://sid.ir/paper/242438/fa

    Vancouver: کپی

    شاه محمدی شهره، طاووسی محمود، غفرانی پور فضل اله. مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی لحظه ای و چندرسانه ای بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان ابتدایی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1393؛2(3):179-185. Available from: https://sid.ir/paper/242438/fa

    IEEE: کپی

    شهره شاه محمدی، محمود طاووسی، و فضل اله غفرانی پور، “مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی لحظه ای و چندرسانه ای بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان ابتدایی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 2، no. 3، pp. 179–185، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242438/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button