مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه: نظام آموزش عالی سرمایه انکارناپذیر هر کشوری بوده و نقش های مختلفی در جوامع به عهده دارد. اطمینان از کسب دانش, مهارت و صلاحیت های لازم توسط دانش آموختگان و ارزشیابی به عنوان یک امر مدیریتی از ضروریات این نظام است. مطالعه حاضر, با هدف بررسی شیوه های متداول ارزشیابی تحصیلی از نظر اعضای هیات علمی انجام شد.روش ها: در این بررسی توصیفی تحلیلی در سال 1392, تعداد 167 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون رتبه ایی فریدمن, آزمون t مستقل و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: از مجموع 165 نفر پاسخ گو, 27 نفر مدرک PhD و 108 نفر دکترای تخصصی پزشکی داشتند. از نظر اعضای هیات علمی, الگوهای مشارکتی و هدف آزاد الگوهای مطلوب تری بودند. تحلیل نتایج نشان داد ترجیح الگوها بر اساس سابقه تدریس, جنسیت و پست مدیریتی معنی دار نبود. آنالیز واریانس و آزمون LSD نشان داد در الگوی هدف گرا تفاوت میانگین نمرات در رتبه دانشیار (3.95) با رتبه استادیار (3.62) معنی دار بود (P=0.013) و در الگوی مدیریت گرا نیز تفاوت میانگین نمرات در رتبه مربی (4.66) با رتبه استادیار (4.38) معنی دار بود (P=0.042).نتیجه گیری: دیدگاه ها و علایق اعضای هیات علمی در مورد الگوها نشان داد توجه صرف به اهداف تعیین شده و نتایج برنامه ها کافی نیست. لذا می بایست به نتایج پیش بینی نشده و واقعی و مشارکت دادن ذینفعان و بخصوص دانشجویان نیز که در انتخاب الگوی ارزشیابی نقش مهمی دارند توجه شود. این امر موجب افزایش اعتبار ارزشیابی و اثربخشی آن خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ زاده، مصطفی، نبی لو، بهرام، و بابایی، شیوا. (1394). دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال 1393. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(3)، 21-29. SID. https://sid.ir/paper/244538/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ زاده مصطفی، نبی لو بهرام، بابایی شیوا. دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال 1393. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(3):21-29. Available from: https://sid.ir/paper/244538/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی شیخ زاده، بهرام نبی لو، و شیوا بابایی، “دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال 1393،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 3، pp. 21–29، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button