مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,042
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف: در حال حاضر برای شناسایی زودهنگام دانش آموزانی که مشکلات ویژه ای در خواندن دارند, یک آزمون خواندن هنجار شده برای مقاطع تحصیلی دوره ی ابتدایی (اول تا ششم) در کشور ایران وجود ندارد. با توجه به جمعیت زیاد افراد دارای مشکلات خواندن و نیاز مبرم به تشخیص سریع و صحیح, مطالعه حاضر با هدف طراحی و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (Comprehensive Diagnostic Test of Dyslexia; CDTD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394 انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع ابزارسازی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل مقطع ابتدایی در نواحی شش گانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394بودند. برای انتخاب نمونه از روش طبقه ای تصادفی متناسب با حجم استفاده شد؛ بر این اساس 600 نفر دانش آموز (300 دختر و 300 پسر) در 6 مقطع تحصیلی انتخاب شدند. برای طرحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD), پس از مطالعه پیشینه پژوهشی و نظری, کتب و آزمون های موجود, مهمترین مؤلفه های نارساخوانی از طریق تحلیل مضمون استخراج شد و بر اساس آن نسخه ی اولیه آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) تهیه شد. برای بررسی روایی محتوایی از روش لاواشه و جهت بررسی روایی همگرایی از برآورد ضریب همبستگی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) و آزمون خواندن و نارساخوانی استفاده شد. همسانی درونی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آزمون از طریق روش آزمون-بازآزمون برآورد شد. یافته ها: حداقل و حداکثر نسبت روایی محتوایی (CVR) برابر با 0/33 و 1 و شاخص روایی محتوایی (CVI) نیز برابر با 0/81 برآورد گردید. نتایج همبستگی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) و آزمون خواندن و نارساخوانی برابر با 0/56 برآورد شد (0/004=p). بین دانش آموزان با و بدون مشکلات خواندن در آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001=p). همسانی درونی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) برابر با 0/75 و ضریب همبستگی درون طبقه ای (ICC) برابر با 0/88 محاسبه گردید. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن بود که آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. بنابراین می توان از آن برای تهیه نیمرخ نقاط قوت و ضعف دانش آموزان نارساخوان و جهت مقاصد آموزشی و توانبخشی بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، خدابخش، فرامرزی، سالار، عابدی، احمد، و قمرانی، امیر. (1398). طراحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 8(2 )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/245304/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری خدابخش، فرامرزی سالار، عابدی احمد، قمرانی امیر. طراحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1398؛8(2 ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/245304/fa

    IEEE: کپی

    خدابخش حیدری، سالار فرامرزی، احمد عابدی، و امیر قمرانی، “طراحی آزمون جامع تشخیص نارساخوانی (CDTD) در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان 1395-1394،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 8، no. 2 ، pp. 17–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245304/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا