مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی حافظه اجرایی در میان کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف بر پایه فرضیه ناهنجاری حافظه اجرایی, دشواری های زبانی مشهود در آسیب زبانی ویژه عمدتا ناشی از وجود ناهنجاری در ساختارهای مغزی تشکیل دهنده سیستم حافظه اجرایی می باشد. بر اساس این فرضیه, حافظه اجرایی در یادگیری دستور زبان- و نه واژگان- نقش دارد. هدف از این مطالعه, بررسی عملکرد حافظه اجرایی و ارتباط آن با دشواری های زبانی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه در چارچوب فرضیه فوق می باشد.روش بررسی در این مطالعه, موردی- شاهدی, عملکرد 9 نفر از کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه و 9 نفر از کودکان عادی, در تکالیف زبانی و حافظه, بررسی و با هم مقایسه شده اند. کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه با مراجعه به مراکز گفتاردرمانی در شهر مشهد و کودکان عادی به صورت تصادفی از میان کودکان یک مهد کودک انتخاب گردیدند ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون هوش ماتریس های پیشرونده ریون, آزمون رشد زبان, آزمون واژگان مصور تک کلمه ای- بیانی, آزمون کنش مصور رنفرو, خرده آزمون تکمیل جملات آزمون هوشی وکسلر و تکلیف زمان واکنش پی در پی. در این مطالعه از آزمون دو متغییر مستقل کلموگروف- اسمیرنوف برای مقایسه میانگین ها و از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه میان متغیرها استفاده شده است.یافته ها همسو با پیش بینی فرضیه ناهنجاری حافظه اجرائی, نتایج این مطالعه عملکرد نابهنجار حافظه اجرایی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه را تایید می کند. اما برخلاف فرضیه مذکور, رابطه آماری معناداری میان مهارت های دستوری از یکسو, و حافظه اجرایی از سوی دیگر در هیچ یک از گروه های کودکان نمونه (ضریب همبستگی= 0.52-, سطح معناداری= 0.14) و عادی (ضریب هبستگی= 0.73, سطح معناداری= 0.73) یافت نشد.نتیجه گیری نتایج بدست آمده شواهد قطعی در رد و یا تایید فرضیه ناهنجاری حافظه اجرائی به دست نمی دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانگیری، نادر، اشرف زاده، فرح، غنایی، علی، و اعلم، آسیه. (1393). بررسی حافظه اجرایی در میان کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه. آسیب شناسی گفتار و زبان، 1(3)، 31-40. SID. https://sid.ir/paper/251971/fa

    Vancouver: کپی

    جهانگیری نادر، اشرف زاده فرح، غنایی علی، اعلم آسیه. بررسی حافظه اجرایی در میان کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه. آسیب شناسی گفتار و زبان[Internet]. 1393؛1(3):31-40. Available from: https://sid.ir/paper/251971/fa

    IEEE: کپی

    نادر جهانگیری، فرح اشرف زاده، علی غنایی، و آسیه اعلم، “بررسی حافظه اجرایی در میان کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه،” آسیب شناسی گفتار و زبان، vol. 1، no. 3، pp. 31–40، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251971/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button