مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مصرف منظم صبحانه و پیش بینی کننده های آن بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 27

چکیده

 سابقه و هدف: علیرغم فواید شناخته شده مصرف منظم صبحانه, میزان حذف این وعده غذایی بالا است. مطالعه حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر در مصرف صبحانه در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان و با استفاده از متغیرهای نظریه شناختی اجتماعی انجام گردید.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی, 423 دانشجوی دختر از دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان موردبررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت تصادفی چندمرحله ای بود. تواتر مصرف صبحانه و متغیرهای نظریه شناختی اجتماعی شامل آگاهی, امید و انتظار پیامد, یادگیری مشاهده ای, حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با استفاده از یک پرسشنامه خود ایفا اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 16 نرم افزار SPSS و با به کارگیری آزمون های کای دو, آنالیز همبستگی و رگرسیون خطی انجام شد.یافته ها: 24 درصد از دانشجویان گزارش کردند که به صورت منظم صبحانه مصرف می کنند. میزان حذف صبحانه در میان دانشجویان 10 درصد و میانگین مصرف 4.2 بار در هفته بود. از بین سازه های تئوری شناختی اجتماعی, خودکارآمدی (P<0.001) و حمایت اجتماعی (P<0.001) پیش بینی کننده معنی دار مصرف صبحانه در میان دانشجویان بودند. این دو متغیر در مجموع توانستند 64 درصد از تغییرات رفتار مصرف صبحانه را تبیین نماید.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که در طراحی مداخلات تغذیه ای در جهت افزایش مصرف صبحانه در دانشجویان دختر باید خودکارآمدی و حمایت اجتماعی را مورد هدف قرارداد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، نوشین، کریمی شاهنجرینی، اکرم، و روشنایی، قدرت اله. (1393). مصرف منظم صبحانه و پیش بینی کننده های آن بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان. آموزش و سلامت جامعه، 1(3)، 20-27. SID. https://sid.ir/paper/253542/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی نوشین، کریمی شاهنجرینی اکرم، روشنایی قدرت اله. مصرف منظم صبحانه و پیش بینی کننده های آن بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1393؛1(3):20-27. Available from: https://sid.ir/paper/253542/fa

    IEEE: کپی

    نوشین سلیمی، اکرم کریمی شاهنجرینی، و قدرت اله روشنایی، “مصرف منظم صبحانه و پیش بینی کننده های آن بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 1، no. 3، pp. 20–27، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253542/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button