مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,775
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر یک برنامه مداخله ای خانواده محور مبتنی بر نظریه شناختی - اجتماعی بر میزان دریافت میوه و سبزی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در یک منطقه شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 52

چکیده

 مقدمه: با وجود اثرات سلامتی بخش متعدد میوه ها و سبزی ها, دریافت این دو گروه غذایی در نوجوانان دختر تهرانی کمتر از میزان توصیه شده می باشد. با توجه به رابطه نزدیک مشاهده شده بین باور و عملکرد والدین و رفتارهای غذایی نوجوانان, مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر یک مداخله خانواده محور بر میزان مصرف میوه و سبزی در نوجوانان دختر تهران اجرا شد.روش کار: تعداد 283 دختر نوجوان دانش آموز مقطع اول و دوم راهنمایی, به همراه والدینشان (136 نفر در گروه آزمون و 147 نفر در گروه شاهد) در مطالعه شرکت کردند. نظریه شناختی - اجتماعی, چارچوب طراحی مداخله بود. مداخله شامل سه جلسه آموزش والدین از طریق جلسات بحث گروهی و توزیع پمفلت و کتابچه بود. به منظور ارزیابی تاثیر مداخله, در دو مقطع پیش و پس از مداخله (سه ماه پس از مداخله), میزان مصرف میوه و سبزی نوجوانان توسط یادآمد 24 ساعته میوه و سبزی و بسامد مصرف میوه و سبزی و وضعیت فراهمی میوه و سبزی در خانه, امید پیامد, ترجیح, مهارت, آگاهی, یادگیری مشاهده ای و خودبسندگی ارزیابی شد.یافته ها: پس از مداخله, میزان دریافت میوه و سبزی در گروه آزمون افزایش معنادار داشت (از 4.62±6.25 به 4.6±7.22 واحد در روز در ابتدا و انتهای مداخله, 0.02=p), ولی در گروه شاهد تغییر معناداری در مصرف این گروه ها مشاهده نشد. در بین سازه های نظریه شناختی - اجتماعی, تنها آگاهی در گروه آزمون افزایش معنادار یافت (از 0.5±0.3 به 0.7±0.6 در ابتدا و انتهای مداخله, 0.001>p).نتیجه گیری: مداخله خانواده محور بر اساس نظریه شناختی اجتماعی می تواند در افزایش دریافت میوه و سبزی در نوجوانان موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، باران، امیدوار، نسرین، بنداریان زاده، دالی، شکیبازاده، الهام، رشیدخانی، بهرام، و عباسیان، فریناز. (1391). تاثیر یک برنامه مداخله ای خانواده محور مبتنی بر نظریه شناختی - اجتماعی بر میزان دریافت میوه و سبزی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در یک منطقه شهر تهران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 15(1)، 44-52. SID. https://sid.ir/paper/29281/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی باران، امیدوار نسرین، بنداریان زاده دالی، شکیبازاده الهام، رشیدخانی بهرام، عباسیان فریناز. تاثیر یک برنامه مداخله ای خانواده محور مبتنی بر نظریه شناختی - اجتماعی بر میزان دریافت میوه و سبزی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در یک منطقه شهر تهران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1391؛15(1):44-52. Available from: https://sid.ir/paper/29281/fa

    IEEE: کپی

    باران هاشمی، نسرین امیدوار، دالی بنداریان زاده، الهام شکیبازاده، بهرام رشیدخانی، و فریناز عباسیان، “تاثیر یک برنامه مداخله ای خانواده محور مبتنی بر نظریه شناختی - اجتماعی بر میزان دریافت میوه و سبزی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در یک منطقه شهر تهران،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 15، no. 1، pp. 44–52، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29281/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا