Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه و هدف: با افزایش پیچیدگی در سیستم مراقبت سلامت, تقاضا برای رهبری اثربخش پرستاری لازم است. لزوم انجام مطالعاتی در خصوص سبک های رهبری مختلف که به رهبری پرستاری کمک کند تا پاسخگوی مسوولیت های مدیریتی باشد مورد تاکید است. هدف از انجام این پژوهش, تعیین سبک رهبری سرپرستاران با ابزار خودسنجی و دگرسنجی و تعیین اثربخشی, انطباق پذیری و انعطاف پذیری سبک ها در سال 1389 است.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بوده, ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد «توصیف اثربخشی و انعطاف پذیری رهبری (LEAD)» است. که به دو صورت خودسنجی و دگرسنجی ساخته شده است. 330 نفر, شامل 42 سرپرستار و 288 پرستار در بیمارستان های آموزشی اراک به روش سرشماری, پرسشنامه ها را تکمیل کردند. داده ها با آمار توصیفی - تحلیلی با استفاده از SPSS 13 تجزیه وتحلیل شدند.نتایج: 73.8% سرپرستاران زن, 88.1% متاهل, 35.7% در رده سنی 35 تا 40 سال و 40.5% دارای سابقه خدمت ده تا پانزده سال بودند؛ همچنین 95.8% پرستاران زن, 51.4% متاهل, 42% در رده سنی 26 تا 30 سال و 57.3% سابقه خدمت کمتر از پنج سال داشتند. سبک توجیهی, بیشترین میانگین را از دیدگاه سرپرستاران و پرستاران دارا بود. سبک رهبری اثربخش بیشترین درصد را از هر دو دیدگاه به خود اختصاص داد؛ بااین حال, انطباق پذیری بالا, کمترین میزان و انعطاف پذیری پایین در سبک رهبری تفویضی, بیشترین درصد را از هر دو دیدگاه به خود اختصاص دادند.نتیجه گیری: سبک رهبری اثربخش همراه با انطباق پذیری و انعطاف پذیری پایین, نتیجه ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک بود. نتایج این مطالعه, رهنمودهایی برای برنامه بهسازی مدیریت, پرورش و برنامه ریزی حرفه ای سرپرستاران فراهم می کند؛ بدین ترتیب, آموزش سرپرستاران درباره رهبری موقعیتی با تاکید بر نقش رهبری در فرایند مدیریت و اثربخشی پیشنهادمی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورفرزاد، زهرا، قمری زارع، زهره، ونکی، زهره، قربانی، مجتبی، و زمانی، مجید. (1389). ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک در سال 1389. دانشور پزشکی، 18(90)، 59-70. SID. https://sid.ir/paper/30687/fa

    Vancouver: کپی

    پورفرزاد زهرا، قمری زارع زهره، ونکی زهره، قربانی مجتبی، زمانی مجید. ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک در سال 1389. دانشور پزشکی[Internet]. 1389؛18(90):59-70. Available from: https://sid.ir/paper/30687/fa

    IEEE: کپی

    زهرا پورفرزاد، زهره قمری زارع، زهره ونکی، مجتبی قربانی، و مجید زمانی، “ارزیابی عملکرد رهبری سرپرستاران بیمارستان های آموزشی اراک در سال 1389،” دانشور پزشکی، vol. 18، no. 90، pp. 59–70، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30687/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا