مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران)

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف: مشارکت در بازار جهانی مبتنی بر دانش به یک خط مشی مهم و ضروری در کشورهای درحال توسعه تبدیل شده است. این پژوهش به منظورشناسایی وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش آموزش عالی ایران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری خبرگان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم, تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استان مازندران به تعداد 50 نفر می باشند. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش) مشتمل بر 39جفت سوال متناظر بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت با هفت بعد استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت و جهت پایایی پرسشنامه, ضریب آلفای کرونباخ 0.94 بدست آمد. تجزیه تحلیل داده ها با آزمون ویلکاکسون با بهره گیری از نرم افزار24 spss انجام شد.یافته ها: از دیدگاه خبرگان دانشگاهی, در تمامی ابعاد و گویه های بازار دانش شکاف وجود دارد. ابعاد از بیشترین تا کمترین شکاف شامل تجاری شدن دانش (-2.3), بین المللی شدن (-2.2), کالایی شدن (-2.1), استاندارد شدن (-2.1), شرکتی شدن (-2.1), فراگیر شدن (-1.8) و رقابتی شدن (-1.7) بوده است.نتیجه گیری: وضعیت موجود بازار دانش آموزش عالی از نظر خبرگان دانشگاهی مطلوب نبوده و برآورده کننده انتظارات نمی باشد. بر این اساس, بازنگری در سیاست گذاری در آموزش عالی مبتنی بر الزامات بازار دانش, متناسب سازی برنامه های درسی با نیاز های جامعه و صنعت و توجه بیشتر به مسوولیت اجتماعی دانشگاه و ارایه برنامه های آموزشی و انگیزشی برای اساتید, دانشجویان و کارکنان و مدیران دانشگاه در ارتباط با الزامات جهانی شدن و مولفه های بازار دانش و توانمند سازی ایشان ضرورت دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بریمانی، خدیجه، آقاتباررودباری، جمیله، آقامیرزایی محلی، طاهره، و یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1397). بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران). طب و تزکیه، 27(1 )، 23-37. SID. https://sid.ir/paper/34468/fa

Vancouver: کپی

بریمانی خدیجه، آقاتباررودباری جمیله، آقامیرزایی محلی طاهره، یوسفی سعیدآبادی رضا. بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران). طب و تزکیه[Internet]. 1397؛27(1 ):23-37. Available from: https://sid.ir/paper/34468/fa

IEEE: کپی

خدیجه بریمانی، جمیله آقاتباررودباری، طاهره آقامیرزایی محلی، و رضا یوسفی سعیدآبادی، “بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران)،” طب و تزکیه، vol. 27، no. 1 ، pp. 23–37، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34468/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button