مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,076
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به شیوه بازخورد ویدئویی بر قابلیت بالینی کارورزان

صفحات

 صفحه شروع 164 | صفحه پایان 170

چکیده

 مقدمه: با وجود توافق کلی بر مفید بودن آموزش مهارت های ارتباطی, چالش های روش شناختی در زمینه روش آموزش این مهارت ها وجود دارد. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به روش بازخورد ویدئویی بر بهبود قابلیت بالینی با روش مرسوم سخنرانی انجام گرفته است.روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی, آینده نگر و دو سو کور در سال 1384 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی دو گروه 20 نفری از کارورزان انجام شد. هر دو گروه ابتدا آموزش به روش سخنرانی دیدند و بلافاصله از آنها امتحان OSLER (Objective Structured Long Examination Record) به عمل آمد. سپس برای گروه تجربی گارگاه بازخورد ویدئویی اجرا شد و دو ماه بعد برای هر دو گروه همان امتحان اجرا شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های من- ویتنی و ویل کاکسون و مجذور کای تحلیل گردید.نتایج: دو گروه از نظر جنس, سن و ماه کارورزی تفاوت آماری معنی دار نداشتند. نمرات OSLER-I در هر دو گروه تفاوتی معنی دار نداشت, ولی تفاوت نمرات OSLER-II معنی دار بود. تفاوت نمرات OSLER-I با OSLER-II در گروه تجربی معنی دار و در گروه شاهد بدون معنی بود. مهارت در گرفتن شرح حال, انجام معاینه فیزیکی و تشخیص و درمان در گروه تجربی, قبل و بعد از شرکت در کارگاه تفاوت معنی دار داشت.نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی به روش بازخورد ویدئویی سبب ارتقای توانایی کارورزان در گرفتن شرح حال, انجام معاینه فیزیکی و افزایش صحت تشخیص و درمان می شود. ضمن تاکید بر لزوم آموزش مهارت های ارتباطی, روش باز خورد ویدئویی می تواند به عنوان یک روش آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مناقب، سیداسماعیل، زمانی، احمدرضا، شمس، بهزاد، و فرج زادگان، زیبا. (1389). تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به شیوه بازخورد ویدئویی بر قابلیت بالینی کارورزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(2 (پیاپی 26))، 164-170. SID. https://sid.ir/paper/359023/fa

    Vancouver: کپی

    مناقب سیداسماعیل، زمانی احمدرضا، شمس بهزاد، فرج زادگان زیبا. تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به شیوه بازخورد ویدئویی بر قابلیت بالینی کارورزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(2 (پیاپی 26)):164-170. Available from: https://sid.ir/paper/359023/fa

    IEEE: کپی

    سیداسماعیل مناقب، احمدرضا زمانی، بهزاد شمس، و زیبا فرج زادگان، “تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به شیوه بازخورد ویدئویی بر قابلیت بالینی کارورزان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 2 (پیاپی 26)، pp. 164–170، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359023/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button