مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

825
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظرات پزشکان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص کاربرد دروس علوم پایه در مسایل بالینی

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 82

چکیده

 دوره پزشکی عمومی در کشور ما از چهار مرحله تشکیل شده است که اولین مرحله آن مقطع علوم پایه می باشد. امروزه آموزش علوم پایه به عنوان اساس آموزش پزشکی مطرح است. یکی از مسائل موجود, عدم درک ارتباط مفاهیم دروس علوم پایه با پزشکی بالینی است و برای بسیاری از پزشکان این ابهام وجود دارد که تا چه حد, دانستن محتوای فعلی علوم پایه برای خدمات پزشکی, کارآمد است. نظرات پزشکان در این خصوص می تواند بسیار ارزشمند باشد. این بررسی در سال 1378 پس از یک مطالعه مقدماتی, پرسشنامه ای تهیه شد. سپس بین کلیه پزشکان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان توزیع و توسط 232 نفر (86.2%) آنها تکمیل گردید و نتایج حاصل از آنها استخراج شد. این بررسی نشان داد که به عقیده پزشکان و کارورزان پزشکی دروس فیزیولوژی, زبان تخصصی و باکتری شناسی به ترتیب با میانگین نمرات 4.12, 3.84 و 3.66 از 5 نمره دارای بیشترین کاربرد و دروس حشره شناسی, بیوشیمی ساختمانی و فیزیک پزشکی با میانگین نمرات 1.73, 1.78 و 1.95 از 5 نمره دارای کمترین کاربرد در مسائل بالینی هستند. پزشکان با سابقه کاری بیشتر و فارغ التحصیلان مقاطع بالاتر پزشکی, کاربرد بیشتری برای دروس علوم پایه در مسائل بالینی قائل هستند. با توجه به نیازهای فعلی و آینده پزشکان و با توجه به شرایط فرهنگی و جغرافیایی جامعه, لازم است محتوای برخی از دروس علوم پایه پزشکی مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد و بهتر است حداکثر تلاش جهت تطابق محتوای دروس علوم پایه با مسائل بالینی صورت گیرد. نیاز به انجام تحقیقات گسترده در زمینه استفاده از شیوه های نوین آموزش پزشکی تدریس دروس علوم پایه احساس می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قربانی، راهب، میرمحمدخانی، مجید، و حاجی آقاجانی، سعید. (1379). نظرات پزشکان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص کاربرد دروس علوم پایه در مسایل بالینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی))، 78-82. SID. https://sid.ir/paper/35987/fa

Vancouver: کپی

قربانی راهب، میرمحمدخانی مجید، حاجی آقاجانی سعید. نظرات پزشکان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص کاربرد دروس علوم پایه در مسایل بالینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1379؛8(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)):78-82. Available from: https://sid.ir/paper/35987/fa

IEEE: کپی

راهب قربانی، مجید میرمحمدخانی، و سعید حاجی آقاجانی، “نظرات پزشکان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص کاربرد دروس علوم پایه در مسایل بالینی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 8، no. 2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 78–82، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/35987/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button