مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

844
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر کاهش اضطراب، افسردگی و اختلال بیش فعالی/نقص توجه کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 52

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه, اضطراب و افسردگی بالاتری نسبت به همسالان طبیعی خود دارند. هدف پژوهش حاضر تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر اضطراب, افسردگی و اختلال بیش فعالی/ نقص توجه کودکان دبستانی مبتلابه اختلال بیش فعالی/نقص توجه بود. روش بررسی: در پژوهش حاضر تعداد 40 نفر از دانش آموزان پسر (50/0=SD, 6/8=M) با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه بالینی به عنوان بیش فعال شناسایی شدند. به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (20 نفر) و تجربی (20نفر) تقسیم شدند. برای اندازه گیری اختلال بیش فعالی/نقص توجه از پرسشنامه کانرز فرم والدین, همچنین برای ارزیابی اضطراب و افسردگی به ترتیب از پرسشنامه چند بعدی اضطراب کودکان مارچ و پرسشنامه افسردگی کودکان کواکس استفاده شد. گروه تجربی در طی یک دوره هشت هفته ای (هفته ای 5 جلسه) در تمرینات ورزشی همراه با موسیقی شرکت کردند. گروه کنترل تنها فعالیت های معمول مدرسه (یک جلسه تربیت بدنی در هفته) را انجام می دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون لوین نشان داد که شرط همگنی واریانس برای متغیرهای اضطراب, افسردگی و اختلال بیش فعالی/نقص توجه برقرار است. همچنین نتایج نشان داد تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی تأثیر معناداری بر اضطراب (000/0=P, 25/39=F) و افسردگی (000/0 =P, 90/39=F) و اختلال بیش فعالی/نقص توجه (000/0=P, 80/156=F) دارد. بیشترین ضریب ایجاد شده برای متغیر اختلال بیش فعالی/نقص توجه با اندازه اثر 80/0 بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می شود از ترکیب ورزش و موسیقی به عنوان یک مداخله موثر, برای کاهش اضطراب, افسردگی و همچنین اختلال بیش فعالی/نقص توجه کودکان دبستانی مبتلابه اختلال بیش فعالی/نقص توجه استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سبزواری، حامد، پروین پور، شهاب، و ارشم، سعید. (1398). تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر کاهش اضطراب, افسردگی و اختلال بیش فعالی/نقص توجه کودکان دبستانی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(11 )، 43-52. SID. https://sid.ir/paper/368143/fa

    Vancouver: کپی

    سبزواری حامد، پروین پور شهاب، ارشم سعید. تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر کاهش اضطراب, افسردگی و اختلال بیش فعالی/نقص توجه کودکان دبستانی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(11 ):43-52. Available from: https://sid.ir/paper/368143/fa

    IEEE: کپی

    حامد سبزواری، شهاب پروین پور، و سعید ارشم، “تأثیر تمرینات ورزشی ریتمیک همراه با موسیقی بر کاهش اضطراب, افسردگی و اختلال بیش فعالی/نقص توجه کودکان دبستانی،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 11 ، pp. 43–52، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368143/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button