مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,084
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک و بیان سوالات پرسش واژه ای در کودکان 6-4 ساله فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 66

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعات نشان داده اند اکثر کودکان قبل از چهار سالگی توانایی درک و بیان سوالات پرسش واژه ای مانند /what/, /where/ و /who/ را کسب می کنند. یک پژوهش موردی در زبان فارسی, این نتایج را تایید می کند. هدف این مطالعه بررسی توانایی درک و بیان سوالات پرسش واژه ای در کودکان 6-4 ساله بود.روش بررسی: در پژوهش حاضر 72 کودک 6-4 ساله فارسی زبان به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسش واژه ها شامل /či/, /koja/, /ki/,/čera/ و /key/ بود. دو تصویر برای درک و چهار تصویر برای بیان استفاده شد. در قسمت درک, آزمودنی ها باید به سوالاتی در مورد تصاویر پاسخ می دادند و در قسمت بیان پس از ارائه جملات انگیزشی توسط عروسک سخنگو باید سوال می پرسیدند. برای بررسی نتایج این پژوهش از آمار توصیفی و t مستقل استفاده شد.یافته ها: در قسمت درک, آزمودنی ها در همه پرسش واژه ها میانگین دو با انحراف معیار صفر به دست آوردند, به جز کودکان 5-4 ساله که برای پرسش واژه /key/ میانگین 1.89 با انحراف معیار 0.32 را کسب کردند. در قسمت بیان بالاترین میانگین 3.52 با انحراف معیار 0.84 برای پرسش واژه /ki/ بود؛ بین آزمودنی های 6-5 ساله و 5-4 ساله در پرسش واژه های /key/ با p<0.001, /ki/ با p=0.012, /koja/ با p=0.003 و /či/ با p=0.005 اختلاف معنی داری مشاهده شد. بیشترین خطاها نیز در کاربرد پرسش واژه /key/ بود.نتیجه گیری: آزمودنی های این مطالعه توانایی درک و بیان پرسش واژه ها را داشتند. درک پرسش واژه های /koja/či/key/čera/ki/ برای کودکان 6-4 ساله ساده است و می توانند از این واژه ها در جملات پرسشی استفاده کنند, اما خطاهای کاربردی نیز در بیان آنها وجود داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری منیع، رضوان، جلیله وند، ناهید، قربانی، علی ، کمالی، محمد، و رضوی، محمدرضا. (1392). بررسی درک و بیان سوالات پرسش واژه ای در کودکان 6-4 ساله فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(1)، 59-66. SID. https://sid.ir/paper/106326/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری منیع رضوان، جلیله وند ناهید، قربانی علی ، کمالی محمد، رضوی محمدرضا. بررسی درک و بیان سوالات پرسش واژه ای در کودکان 6-4 ساله فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(1):59-66. Available from: https://sid.ir/paper/106326/fa

    IEEE: کپی

    رضوان اکبری منیع، ناهید جلیله وند، علی قربانی، محمد کمالی، و محمدرضا رضوی، “بررسی درک و بیان سوالات پرسش واژه ای در کودکان 6-4 ساله فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 1، pp. 59–66، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا