مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,916
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی استاد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 177

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از متداول ترین روش هایی که در بیش تر کشورها و از جمله ایران جهت تعیین میزان موفقیت یک استاد در رسیدن به اهداف آموزشی صورت می گیرد ارزشیابی اساتید از دید دانشجویان است. از آنجایی که شناخت نقاط قوت و ضعف این نوع ارزشیابی از دید مشتریان اصلی آن یعنی اساتید و دانشجویان نقش مهمی در ارتقا کیفیت آموزشی دارد, این مطالعه بدین منظور طراحی شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در سال 1385 در دانشکده علوم پزشکی جهرم صورت گرفت و 100 نفر از دانشجویان و 35 نفر از اساتید در این تحقیق شرکت نمودند. 2 پرسش نامه مجزا که روایی و پایایی آنان به اثبات رسید مورد استفاده قرار گرفتند. در این پرسش نامه ها نقطه نظرات اساتید و دانشجویان در خصوص ارزشیابی استاد مورد پرسش قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 70.9 درصد از اساتید از روش ارزشیابی استاد توسط دانشجو بطور کلی راضی بودند. 48.6 درصد از آنان اعلام نمودند که نمره بدست آمده از فرم های ارزشیابی در کیفیت تدریس آنان موثر است. 48.8 درصد اساتید معتقد بودند دانشجویان در تکمیل فرم های ارزشیابی اغراض شخصی را دخالت می دهند. 60 درصد اساتید روش خود سنجی را به عنوان روش مکمل ارزشیابی معرفی کرده بودند. در مورد دانشجویان 76.6 درصد اعلام نمودند که مهارت های ارتباطی اساتید در ارزشیابی آنان موثر است. در خصوص تاثیر شوخ طبعی اساتید این رقم 57.5 درصد بود. 67.4 درصد تاثیر مسایل و اغراض شخصی خود را تکمیل فرم های ارزشیابی کم اهمیت می دانستند و 60.9 درصد دانشجویان سخت گیری در امتحانات را با نمره کم ارزشیابی مرتبط می دانستند. نتیجه گیری: یافته ها حاکی از این است که اکثریت اساتید با اصل ارزشیابی موافق بوده اند و با در نظر گرفتن این که ارزشیابی استاد تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد. بهتر است از سایر روش ها نظیر ارزشیابی از همکار, خودسنجی و ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان استفاده شود. همچنین با توجه به تفاوت یافته ها در این خصوص در مطالعات دانشگاه های مختلف طراحی یک روش مشترک و دقیق در سراسر کشور ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، میترا، و هنردار، مرضیه. (1387). ارزشیابی استاد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. کومش، 9(3 (پیاپی 27))، 171-177. SID. https://sid.ir/paper/37380/fa

    Vancouver: کپی

    امینی میترا، هنردار مرضیه. ارزشیابی استاد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. کومش[Internet]. 1387؛9(3 (پیاپی 27)):171-177. Available from: https://sid.ir/paper/37380/fa

    IEEE: کپی

    میترا امینی، و مرضیه هنردار، “ارزشیابی استاد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم،” کومش، vol. 9، no. 3 (پیاپی 27)، pp. 171–177، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37380/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button