مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

432
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد

صفحات

 صفحه شروع 333 | صفحه پایان 344

چکیده

 مقدمه: یکی از مهم ترین چالش ها در آموزش مبتنی بر پیامد, درک ضرورت کسب توانمندی ها توسط دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر, بررسی دیدگاه و نگرش دانشجویان نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار دوره پزشکی عمومی است. روش ها: در این مطالعه شبه تجربی بدون گروه کنترل و با پیش آزمون و پس آزمون, 442 نفر از دانشجویان جدیدالورود پزشکی, به صورت سرشماری در برنامه معرفی توانمندی ها شرکت کردند. بعد از نمایش هر فیلم, دانشجویان در قالب گروه های کوچک به بحث و تأمل بر سکانس های فیلم در ارتباط با توانمندی های مورد انتظار به روش بارش افکار پرداختند. پیش آزمون و پس آزمون با هدف مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی ها انجام گرفت. در انتهای برنامه نیز پرسشنامه ارزشیابی محقق ساخته روا و پایا تکمیل شد. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون تی وابسته استفاده شد. نتایج: اکثر دانشجویان (5/83 درصد) اذعان کردند که از طریق شرکت در برنامه توانسته اند, درک روشنی نسبت به توانمندی های مورد انتظار پیدا کنند. همچنین 7/69 درصد از دانشجویان اظهار کردند که برگزاری برنامه آشنایی با توانمندی ها باعث افزایش تمایل آنان نسبت به یادگیری و تقویت توانمندی ها در طی دوران تحصیل شد. بین میانگین درک دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی ها قبل و بعد از برنامه در برخی حیطه ها شامل برقراری ارتباط مؤثر با بیمار و خانواده وی (03/0p=, 2/15t=), تعامل با اعضای تیم پزشکی, پرستاران و سایر همکاران (01/0>p, 2/90t=), برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی (01/0p=, 2/40t=), توانایی مدیریت استرس و هیجانات (01/0>p, 2/72t=), توانایی نقد و جمع آوری اطلاعات معتبر (02/0p=, 2/37t=), آشنایی با سیستم بهداشتی و درمانی (03/0p=, 2/25t=), تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجه گیری: اکثر دانشجویان, برنامه معرفی توانمندی های دوره پزشکی در ابتدای دوره تحصیل ضروری است و حضور در این برنامه توانسته انگیزه آنان را برای کسب و تقویت توانمندی ها در طی دوران تحصیل افزایش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خباز مافی نژاد، محبوبه، میرزازاده، عظیم، خسروی، بردیا، و علی زاده، مریم. (1397). دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 333-344. SID. https://sid.ir/paper/374659/fa

    Vancouver: کپی

    خباز مافی نژاد محبوبه، میرزازاده عظیم، خسروی بردیا، علی زاده مریم. دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):333-344. Available from: https://sid.ir/paper/374659/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه خباز مافی نژاد، عظیم میرزازاده، بردیا خسروی، و مریم علی زاده، “دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 333–344، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button