مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

951
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش هماهنگ معاینه فیزیکی و آناتومی تنه به دانشجویان پزشکی سال دوم

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: امروزه, رویکردی جهانی در زمینه آموزش همزمان آناتومی و مهارت های بالینی در دوره آموزش پزشکی وجود دارد. این طرح با هدف اثر آموزش درس آناتومی تنه همزمان با معاینات فیزیکی بر دانش آناتومی و نگرش دانشجویان سال دوم نسبت به این نوع فراگیری آناتومی طراحی شد.روش ها: یک مطالعه نیمه تجربی روی 39 نفر دانشجویان پزشکی سال دوم در نیم سال تحصیلی 84-83 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. دانشجویان علاقه مند به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (آموزش معاینه فیزیکی) و شاهد (جلسات بحث مورد) تقسیم بندی شدند. آموزش در هر دو گروه در قالب گروه های کوچک توسط پزشک عمومی انجام می گرفت. اثر دوره بر نگرش دانشجویان گروه تجربی توسط پرسشنامه پایا و روا ارزیابی شد. دو گروه از نظر نمرات تئوری و عملی آناتومی تنه به وسیله آزمون t-student مقایسه شدند. نتایج: سی و هفت نفر (95 درصد) تا پایان دوره حضور داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره آناتومی نظری دانشجویان گروه تجربی 46.6±6.3 و در گروه شاهد  41.4±1از کل نمره 65 بود. تفاوت معنی داری بین نمره آناتومی عملی دو گروه یافت نشد. آلفای کرونباخ پرسشنامه نگرش سنج 94/0 و میانگین و انحراف معیار نمره نگرش کل دانشجویان گروه تجربی 3.48±0.8 از نمره 5 بود. هشتاد و یک و سه دهم درصد از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که این دوره باعث شد در مطالعه آناتومی به کاربرد بالینی مطالب بیشتر دقت کنند, 75 درصد معتقد بودند یادآوری مطالب در این روش, آسان تر از روش معمول تدریس آناتومی است.نتیجه گیری: آموزش همزمان مهارت های معاینه فیزیکی همراه با درس آناتومی, یادگیری آن را تسهیل می کند. از طرفی, علاقه مندی دانشجویان به یادگیری آناتومی را افزایش می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ادیبی، ایمان، حسنی، نسیبه، صدرارحامی، شهره، عشوریون، وحید، و منجمی، علیرضا. (1385). آموزش هماهنگ معاینه فیزیکی و آناتومی تنه به دانشجویان پزشکی سال دوم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6(1 (پیاپی 15))، 7-14. SID. https://sid.ir/paper/384311/fa

    Vancouver: کپی

    ادیبی ایمان، حسنی نسیبه، صدرارحامی شهره، عشوریون وحید، منجمی علیرضا. آموزش هماهنگ معاینه فیزیکی و آناتومی تنه به دانشجویان پزشکی سال دوم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1385؛6(1 (پیاپی 15)):7-14. Available from: https://sid.ir/paper/384311/fa

    IEEE: کپی

    ایمان ادیبی، نسیبه حسنی، شهره صدرارحامی، وحید عشوریون، و علیرضا منجمی، “آموزش هماهنگ معاینه فیزیکی و آناتومی تنه به دانشجویان پزشکی سال دوم،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 7–14، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384311/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button