Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

یوسفی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    145-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    933
  • دانلود: 

    399
کلیدواژه: 
چکیده: 

قبلا گفته شد که آموزش مبتنی بر شایستگی (CBE)، در حوزه آموزش پزشکی، از اقبال وسیعی برخوردار است و معانی وسیعی از آن دریافت می شود. آنچه در حال حاضر در حوزه آموزش پزشکی، به عنوان شایستگی مورد نیاز برای تربیت پزشک، مورد موافقت نسبتا عمومی قرار گرفته عبارتست از: داشتن چشم انداز مناسب از نظام مراقبت سلامتتوانایی اندازه گیری و بهبود بخشیدن به کیفیت مراقبتتوانایی مدیریت تیم پزشکیآشنایی با نحوه مراقبت های پیشگیرانهتوانایی برقراری ارتباط بین پزشک و بیمار و مهارت در روابط بین فردیتوانایی انجام کار تیمیمدیریت کردن اطلاعات و آشنایی با تکنولوژی اطلاعاتیمدیریت فعالیت های درمانی مبتنی بر سیستمآشنایی و پای بندی به اصول اخلاقیتوانایی تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و شواهدانجام توام با مهارت پروسیجرهایی مرتبط با حرفهتوانایی انجام پژوهش و گردآوری و تحلیل اطلاعاتتوانایی استفاده از علوم پایه و بالینی در مقام عملتوانایی انجام مراقبت براساس تحلیل هزینه- اثربخشی...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 933

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 399 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    117-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    592
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

مقدمه: تحقیق، اساس کار پرستاری است و باید تحقیقات با نیازهای بهداشتی جامعه هماهنگ شود. این مطالعه با هدف تعیین مطابقت موضوعات پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری با شاخص بار بیماری ها به صورت سال های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی انجام گرفته است.روش ها: در این مطالعه تطبیقی، 373 تحقیق ثبت شده در لیست کتابخانه های دانشکده ای و یا پایگاه های اینترنتی دانشگاه ها در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری بین سال های 84ـ79 از نظر موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با علت بار بیماری به صورت سال های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی منطقه مدیترانه شرقی منتشر شده در گزارش جهانی سلامت 2003 مقایسه گردید.نتایج: موضوعات پایان نامه ها در مقایسه با علت های بار بیماری به صورت سال های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی در موارد حوادث و سوانح عمدی و غیر عمدی، اختلالات اعضای حسی، آنومالی های مادرزادی، بیماری های تنفسی و گوارشی و دندان، کمبودهای تغذیه ای، اختلالات تغذیه ای و غدد درون ریز کمتر از حد مطلوب بود. در خصوص بیماری های قلبی- عروقی، تناسلی- ادراری، ﭘوستی، عضلانی- اسکلتی، دیابت شیرین، نئوپلاسم ها و وضعیت مادری و حول و حوش زایمان، بیشتر از حد مطلوب و در مورد بیماری های عصبی- روانی در حد مطلوب بود.نتیجه گیری: اکثر موضوعات پایان نامه های کارشناسی ارشد با این شاخص بهداشتی مطابقت داشت. با عنایت به آمار بالای پایان نامه ها در خصوص وضعیت مادری و حول و حوش زایمان و دستگاه تناسلی- ادراری پیشنهاد می شود از پرداختن بیش از حد به این موضوعات پرهیز گردد و تحقیقات بیشتری در زمینه سوانح و مشکلات ناشی از آن انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    141-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    747
  • دانلود: 

    394
کلیدواژه: 
چکیده: 

آناتومی یکی از مشکلترین دروس علوم پایه پزشکی است، زیرا موضوع این درس، ساختمان بدن انسان می باشد و حاوی اطلاعات پیچیده ای از عناصر تشریحی سه بعدی و متراکم در فضای نسبتا کوچک است که با اسامی لاتین و نامانوس باید بخاطر سپرده شوند. قدرت تجسم فضایی قوی، و داشتن اطلس و مدل های با مهارت تهیه شده، در تسهیل یادگیری و یادآوری، اهمیت فراوانی دارند.درس جنین شناسی، به عنوان شاخه ای از علم آناتومی که خود نقش کلیدی در درک ساختمان نهایی دستگاه های بدن (کالبد شناسی) دارد، نیازمند تدابیری خاص آموزشی برای تسهیل یادگیری و بخاطرسپاری می باشد ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 747

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    101-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1072
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با حجم بسیار متنوعی از مطالب درسی روبرو هستند که مطالعه آنها نیازمند صرف زمان و داشتن برنامه درسی منظم می باشد. هدف این پژوهش، تعیین وضعیت عادات و مهارت های مطالعه ای دانشجویان پزشکی زنجان بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان رشته پزشکی زنجان (220 نفر) در تمامی مقاطع در سال 1383 انتخاب شدند. پرسشنامه ای پایا و روا شامل مشخصات دموگرافیک و 24 سوال با مقیاس لیکرت 5 نقطه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم، به صورت جمع ایفا توزیع گردید. نمره کمتر نشان دهنده مهارت و عادت مطالعه مناسب تر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS به صورت محاسبه میانه و آزمون های من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.نتایج: میانه نمرات کسب شده برای هر یک از مهارت ها و عادات مطالعه در زمینه مدیریت زمان 75/2، تمرکز حین مطالعه 25/2، سرعت مطالعه 2، یادداشت برداری مطالعه 75/1، عادات مطالعه 75/1 و درک مطلب 5/1 از حداکثر 4 بود. دانشجویان پسر در تمرکز حین مطالعه، مدیریت زمان و درک مطلب بطور معنی داری وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان دختر داشتند. در مدیریت زمان دانشجویان مقطع کارورزی وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاطع داشتند. میانه نمرات مهارت ها و عادات مطالعه در وضعیت های مختلف با محل سکونت اختلاف معنی دار نداشت.نتیجه گیری: دانشجویان پزشکی در زمینه های عادات مطالعه، درک مطلب و یادداشت برداری وضعیت مناسب تری داشتند و در بعضی مهارت ها، وضعیت دانشجویان پسر بهتر بود. آموزش مهارت ها و عادات مطالعه به صورت واحد درسی و یا برگزاری کارگاه می تواند در یادگیری بهتر متون درسی دانشجویان کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1072

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    734
  • دانلود: 

    266
چکیده: 

مقدمه: مطالعات انجام گرفته در مورد فرایند ارزشیابی استاد محدود است. هدف از این مطالعه تعیین نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد و ارتباط آن با مشخصات اعضای هیات علمی بوده است.روش ها: در یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی، 185 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه ای پایا و روا بود که مشخصات دموگرافیک اساتید و نظر ایشان را در مورد فرایند اجرای ارزشیابی را با مقیاس 5 نقطه ای لیکرت مورد پرسش قرار می داد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و مقایسه گروه ها با آزمون های t و ANOVA و همبستگی پیرسون انجام گرفت.نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات داده شده در فرایند اجرای ارزشیابی 2.6±0.45 از نمره 5 بود. مثبت ترین نظرات در مورد انجام ارزشیابی حداقل سالیانه یک بار و منفی ترین نظرات در مورد عدم توجه به تفاوت ماهیت درس و عدم توجه به فعالیت های جنبی استاد در ارزشیابی بود. اعضای هیات علمی نسبت به محتوای فرم های ارزشیابی و رویه اجرای آن نظری منفی داشتند. نظرات اعضای هیات علمی با تعداد واحدهای ارایه شده، سابقه کار، نوع رضایت از ارزشیابی و عادلانه دانستن ارزشیابی ارتباط معنی دار آماری داشت.نتیجه گیری: اعضای هیات علمی از فرم های ارزشیابی ارائه شده و مراحل اجرای ارزشیابی استاد چندان خرسند نبوده و نسبت به فرایند ارزشیابی استاد نظری منفی داشتند. تهیه و تدوین ابزارهایی روا و پایا برای کلیه حیطه های آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی، نظارت دقیق بر انجام ارزشیابی، به کار بردن روش های ارزشیابی همتایان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 266 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    143-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    671
  • دانلود: 

    224
کلیدواژه: 
چکیده: 

در جهان پیشرفته امروزی، جذب دانشجویان پزشکی به سمت تخصص روان پزشکی، به عنوان یک مشکل مطرح می باشد. صاحبان امر عقیده دارند وقتی دانشجویان پزشکی وارد دانشکده می شوند، با یک نگرش منفی نسبت به این رشته مواجه اند و این نگرش منفی روز به روز افزایش می یابد، این در حالی است که بسیاری از دانشجویان، استعداد ویژه ای در این رشته دارند. بنابراین، بررسی نگرش دانشجویان پزشکی از آن جهت که بر انتخاب روان پزشکی به عنوان تخصص موثر است، اهمیت زیادی دارد. دانشجویان پزشکی در سه مرحله علوم پایه، پیش بالینی و بالینی، به نحوی با دروس مربوط به روان پزشکی و بیماران مربوطه سروکار دارند ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 671

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    135-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1433
  • دانلود: 

    430
چکیده: 

مقدمه: عدم کنترل افت تحصیلی دانشجویان رشته پیراپزشکی، به پایین آمدن سطح علمی و کارآمدی پرسنل پیراپزشکی منجر می گردد. این مطالعه با هدف تعیین علل عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کاشان انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 242 نفر دانشجوی ورودی سال های 83-1382 رشته های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انتخاب شدند. با پرسشنامه ای پایا و روا، اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی دانشجویان جمع آوری گردید. دانشجویان دارای معدل 14 به بالا و غیر مشروطی در گروه موفق، دانشجویان دارای معدل پایین تر از 14 و یا معدل بالاتر از 16 و دارای حداقل یک ترم مشروطی در گروه دانشجویان ناموفق قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای و تست دقیق فیشر و محاسبه نسبت شانس تحلیل شد.نتایج: افت تحصیلی 6/1 در صد (4 نفر از 166 مورد) تعیین گردید. از 242 دانشجوی مورد مطالعه، 94 نفر (8/38 درصد) موفق و 148 نفر (2/61 درصد) ناموفق بودند. نسبت شانس عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان با کمتر از دو سال فاصله ورود به دانشگاه 34/4، معدل دیپلم کمتر از شانزده 6/2، و تمرکز کم در کلاس 3، انجام مطالعه بدون برنامه ریزی قبلی 66/3، میزان مطالعه کمتر از دو ساعت در روز 93/1، بومی بودن 31/2 و در تمام موارد معنی دار بود. بقیه عوامل در دانشجویان موفق و غیرموفق تفاوتی نداشت.نتیجه گیری: اغلب افت تحصیلی مربوط به شیوه های یادگیری و مطالعه بود. معدل پایین دیپلم، فاصله زمانی برای ورود به دانشگاه و بومی نبودن به عنوان مهم ترین عوامل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان این دانشکده شناخته شد. نحوه پذیرش دانشجو بر اساس معدل دیپلم، بهبود کیفیت آموزش، بهبود امکانات رفاهی، استفاده از مشاوره تحصیلی و ارایه کارگاه های آموزشی برنامه ریزی مطالعه، شیوه صحیح مطالعه و یادگیری توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 430 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3284
  • دانلود: 

    703
چکیده: 

مقدمه: بحث و تبادل نظر پیرامون بیماری توسط اساتید و دانشجویان بر بالین بیمار، ممکن است موجب نارضایتی بیماران شود. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه بیماران در مورد راند بر بالین بخش داخلی در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 110 نفر از بیماران بستری در بخش های داخلی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در مهر و آبان 1384 توسط پرسشنامه ای پایا و روا شامل سه گروه سوال در مورد «نگرش نسبت به اتفاقات حین راند بالینی»، «سیاهه اتفاقاتی که بیمار حین بستری تجربه می کند» و «نگرش بیماران به روند راند بالینی» بود. این پرسشنامه همچنین وضعیت دموگرافیک بیماران و وجود همراه در طی زمان بستری را نیز ارزیابی می نمود. داده ها با نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و محاسبه میانگین و انحراف استاندارد تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: پرسشنامه 100 بیمار کامل بود که در آن، اکثر سوالات نگرش نسبت به اتفاقات حین راند، دیدگاه مثبت بیماران بیش از دیدگاه منفی آنان بود. اکثر بیماران اتفاقات حین راند بالینی مانند ویزیت و معاینه توسط پزشک را تجربه نموده بودند. در مورد روند راند بالینی، بیماران با موارد نیاز به صحبت با پزشک اصلی، کاهش تعداد دانشجویان در ویزیت، لزوم تغییر عمده در روش آموزش موافقت بیشتری داشتند.نتیجه گیری: رضایت مندی بیشتر بیماران را می توان به این وسیله توجیه کرد که با افزایش تعداد دفعات ویزیت شدن یا مدت زمان ویزیت، این احساس در بیمار ایجاد می شود که پزشک توجه بیشتری به وی دارد. بطور کلی برگزاری راند بر بالین اثرات منفی بارزی ندارد و با اصلاح مواردی چند، می توان بدون لطمه وارد کردن به آموزش بالینی، باعث ایجاد دیدگاه مثبت تر بیماران شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 703 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TOUTOUNCHI M. | CHANGIZ T. | ALIPOUR L. | YAMANI N.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (15)
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: There are limited studies regarding teacher evaluation process. The goal of this study was to determine faculty members' viewpoints regarding teacher evaluation process and its relationship with their characteristics in Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, 185 faculty members were selected by stratified random sampling method. The data collection tool was a valid and reliable questionnaire which asked faculty members’ demographic characteristics and their viewpoints about evaluation process using a 5 point Likert scale. The data was analyzed by SPSS software using t-test, ANOVA and Pearson Correlation Coefficient. Results: The mean and standard deviation of the given scores to evaluation process were 2.6±.45 out of the total score 5. The most positive view was about performing the evaluation at least once a year, and the most negative view was about not paying attention to the nature of the courses and also to other activities of faculty members during the evaluation process. Faculty members had a negative view towards the content of evaluation forms and the evaluation process. The viewpoints of faculty members had a significant relation-ship with the number of course units, work experience, satisfaction from evaluation and fairness of evaluation. Conclusion: Faculty members were not so satisfied from evaluation forms and evaluation process. Preparing valid and reliable tools which includes all educational fields and apply to different levels of students, close supervision on evaluation process and using peer evaluation method are suggested.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RAEIS DANA N.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (15)
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Educating patients is one of the nurses’ main duties. The educational pamphlets for patients have been less studied. In order to evaluate the students’ performance in preparing educational pamphlets for patients, this study was designed with the aim to determine the quality of these pamphlets designed for patients with chronic diseases in Semnan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, 120 pamphlets made by nursing students were gathered and evaluated using a self-made checklist including three parts of message content, organization of the content, and appearance and appeal of the pamphlets. The SMOG (Simplified Measure of Gobbledygook) readability formula was used for determining literacy level needed for reading this pamphlet. Results: The most selected subject for patient education, chosen by students was related to endocrine system, (15.8%) and the main item discussed in these pamphlets was about self-care actions (21.93%). The average literacy level needed for reading these pamphlets was at the level of 11/74th grade, while the average literacy level of patients was at the level of 5th grade. Conclusion: The prepared educational materials were written above patients’ literacy level. It is necessary to provide these materials more simple and understandable, and pay attention to other important aspects, in order to make them more usable for patients.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    43-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2457
  • دانلود: 

    722
چکیده: 

مقدمه: برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران می تواند نشان دهنده تعامل آنان در آینده باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین چگونگی برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت.روش ها: در یک مطالعه توصیفی در نیم سال دوم سال 84-83، تعداد 175 دانشجو که واحد کارآموزی داخلی جراحی را انتخاب کرده بودند، به صورت سرشماری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با چک لیستی 29 گزینه ای انجام گردید. رفتار هر دانشجو با بیمار سه بار توسط مربی و در حین برقراری ارتباط مشاهده و نتیجه آن ثبت شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده و مقایسه میانگین ها با آزمون های آماری t و آنالیز واریانس و آزمون توکی و با نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران 58.98±13.76 از نمره کل 87 بود. عملکرد دانشجویان در شروع مصاحبه و مهارت های تعاملی نسبتا مطلوب، در پیگیری مشکل و توصیف بیماری فعلی نیمه مطلوب، و در مورد پایان بخشیدن به مصاحبه، نامطلوب بود. میانگین نمرات دانشجویان در مقاطع سنی مختلف، ترم و مقطع تحصیلی و نوع بخش تفاوت معنی داری داشت.نتیجه گیری: با اینکه مهارت برقراری ارتباط دانشجویان قابل قبول است، ولی بازنگری برنامه آموزشی و اصلاح روش های تدریس به منظور ارتقای مهارت های ارتباطی دانشجویان، مفید به نظر می رسد. آموزش تئوری مطالب مربوطه، به ویژه همراه با تمرین در محیط های بالینی با تاکید بیشتر در دانشجویان ناپیوسته توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 722 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    51-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1970
  • دانلود: 

    798
چکیده: 

مقدمه: شناخت عوامل موثر در ارزشیابی استاد توسط دانشجویان می تواند دست اندرکاران امر آموزش را با نقاط قوت و ضعف این روش ارزشیابی آشنا، و امکان برنامه ریزی صحیح و کسب نتایج واقعی از عملکرد آموزشی اساتید را فراهم آورد. بدین منظور، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین نمره ارزشیابی استاد با معدل تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.روش ها: در این مطالعه همبستگی، تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان که همگی دختر بودند به تعداد 124 مورد وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزشیابی استاد پایا و روا مشتمل بر 16 سوال بود. پرسشنامه ها در جلسات پایانی کلاس توزیع و جمع آوری گردید و بطور همزمان معدل تحصیلی دانشجویان روی آن ثبت شد. نتایج با نرم افزار SPSS و آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA یک طرفه و عاملی تحلیل شد.نتایج: بین نمره ارزشیابی اساتید و معدل تحصیلی دانشجویان ضریب همبستگی ضعیف معنی دار در حد 091/0- وجود داشت. یعنی، هرچه معدل تحصیلی دانشجو بالاتر بود، نمره ارزشیابی استاد پایین تر است.نتیجه گیری: با توجه به ضریب همبستگی بسیار پایین بین نمره ارزشیابی استاد و معدل تحصیلی دانشجویان، به نظر می رسد این همبستگی بسیار ضعیف عملا نمی تواند در ارزشیابی اساتید تاثیر چندانی داشته باشد. بدین لحاظ این متغیر نباید به عنوان یک عامل سوگیری در ارزشیابی استاد قلمداد شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    59-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    4581
  • دانلود: 

    1803
چکیده: 

مقدمه: لزوم تجدید نظر در روش های سنتی تدریس و استفاده از روش های نوین و فعال یادگیری، از سوی سیستم های آموزشی احساس شده و کاربرد این روش ها در علوم مختلف متداول شده است. پژوهش حاضر، به منظور مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان طراحی و اجرا گردید.روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی کلیه دانشجویان ترم سوم کارشناسی (22 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در نیم سال اول سال تحصیلی 1383 اجرا شد. دو واحد از درس بهداشت مادر و نوزاد (1) براساس عناوین آموزشی در 16 جلسه 2 ساعته در طول ترم برنامه ریزی شد. برای تدریس، 8 جلسه اول از روش سخنرانی و 8 جلسه دوم از روش مباحثه استفاده گردید. بعد از پایان هر روش، آزمون چهار گزینه ای از دانشجویان به عمل آمد. ابزار سنجش میزان رضایت دانشجویان، پرسشنامه ای پایا و روا در مقیاس لیکرت بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری t و دقیق فیشر صورت گرفت.نتایج: میانگین نمره آزمون از روش سخنرانی با اختلاف معنی داری از نمره آزمون روش مباحثه کمتر بود. میانگین نمره رضایت کلی دانشجویان از روش سخنرانی و مباحثه اختلاف آماری معنی داری نداشت. میزان رضایت دانشجویان از دو روش تدریس در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی، اختلاف آماری معنی داری را نشان داد.نتیجه گیری: میزان یادگیری دانشجویان در روش مباحثه افزایش داشت. پیشنهاد می شود با بکارگیری روش های آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان با موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای یادگیری بیشتر آنان فراهم شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4581

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1803 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1767
  • دانلود: 

    864
چکیده: 

مقدمه: به منظور شفاف نمودن نیازهای آموزشی پرستاران در زمینه حمایت از اعضای خانواده بیماران سالمند بستری، این مطالعه با هدف به دست آوردن درک و تفسیر نیازهای تجربه شده همراهان بیماران سالمند برای تحکیم ساختار و نیازهای آموزشی پرستاران انجام گردید.روش ها: در یک پژوهش کیفی به روش پدیده شناسی که در سال 1383 انجام شد، همراهان بیماران سالمند بستری در یکی از بیمارستان های علوم پزشکی اصفهان با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از اشباع اطلاعات تعداد شرکت کنندگان به 12 نفر رسید. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و تجزیه و تحلیل به روش پارسی انجام شد.نتایج: نیازهای همراهان و پاسخ های محیط به این نیازها و در حقیقت زمینه های لازم برای آموزش پرستاران را در پنج مفهوم محوری، همدلی و حمایت عاطفی، اطلاعات و آموزش، مشارکت در تصمیم گیری، دریافت کمک در مراقبت داوطلبانه از بیمار و امکانات رفاهی نشان داد.نتیجه گیری: پرستاران روابط حرفه ای و انسانی مناسبی با همراهان بیماران سالمند برقرار نمی کنند، در حالی که در موقعیت خوبی برای رفع نیازهای اعضای خانواده بیمـاران بستـری قرار دارند. قصور و نقص در پرستاری خانواده مشهـود است. این تحقیق ضرورت آموزش تیم مراقبت و به خصوص پرستاران را بر اساس نیازهای همراهان مورد تأکید قرار می دهد و چارچوبی برای آموزش مهارت های لازم، به خصوص توانایی برقراری ارتباط مراقبتی برای پاسخ گویی به این نیازها را در دانشجویان و دانش آموختگان پرستاری ارایه می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 864 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    75-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    715
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

مقدمه: تغییرات علم و تکنولوژی و شرایط جمعیتی و نقش عمده رژیم غذایی در پاتوژنز بیماری های مزمن، ضرورت توجه و سازماندهی مجدد محتوا و سرفصل های درس تغذیه رشته پزشکی را مطرح نموده است. هدف از این تحقیق، بررسی دیدگاه کارورزان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1383 در مورد سرفصل های فعلی درس تغذیه و موضوعات پیشنهادی برای اضافه شدن به آموزش تغذیه در رشته پزشکی است.روش ها: این تحقیق به روش توصیفی انجام گردید و اطلاعات از طریق پرسشنامه پایا و روا گردآوری شد. پرسشنامه براساس سرفصل های موجود، وقت اختصاص یافته و ضرورت یادگیری آن، به علاوه، موضوعاتی که پزشکان بیشترین مواجهه را با آنها دارند ولی در درس فعلی وجود ندارد، طراحی گردید. این پرسشنامه برای 56 نفر از کارورزان دانشگاه ارسال و به صورت خودایفا تکمیل شد. اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بر اساس نظرات شرکت کنندگان در مطالعه سرفصل های موجود، درس تغذیه رشته پزشکی عمومی باید تفکیک و در سه مرحله علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، و کارآموزی تدریس شود. لزوم وجود موضوعات دیگری از قبیل رژیم های بیمارستانی، تغذیه با لوله و تغذیه وریدی، تغذیه و رژیم درمانی در بیماری های مختلف مثل دیابت و... را در قالب آموزش تغذیه در دانشکده های پزشکی پیشنهاد نمودند و در مجموع، درس فعلی تغذیه را تا حدود 9/55 درصد کاربردی و متناسب با نیازهای حرفه ای خود دانستند.نتیجه گیری: درس اصول کلی تغذیه که هم اکنون در دانشکده های پزشکی سطح کشور تدریس می شود، کارآیی لازم را برای یک پزشک ندارد و باید دراین زمینه اصلاحاتی صورت گیرد که شامل اضافه نمودن موضوعات جدید به درس، ارائه مباحث در مرحله مناسب دوره پزشکی عمومی و افزودن تعداد واحد مربوط به بحث تغذیه و رژیم درمانی در دوره پزشکی عمومی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    7-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    706
چکیده: 

مقدمه: امروزه، رویکردی جهانی در زمینه آموزش همزمان آناتومی و مهارت های بالینی در دوره آموزش پزشکی وجود دارد. این طرح با هدف اثر آموزش درس آناتومی تنه همزمان با معاینات فیزیکی بر دانش آناتومی و نگرش دانشجویان سال دوم نسبت به این نوع فراگیری آناتومی طراحی شد.روش ها: یک مطالعه نیمه تجربی روی 39 نفر دانشجویان پزشکی سال دوم در نیم سال تحصیلی 84-83 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. دانشجویان علاقه مند به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (آموزش معاینه فیزیکی) و شاهد (جلسات بحث مورد) تقسیم بندی شدند. آموزش در هر دو گروه در قالب گروه های کوچک توسط پزشک عمومی انجام می گرفت. اثر دوره بر نگرش دانشجویان گروه تجربی توسط پرسشنامه پایا و روا ارزیابی شد. دو گروه از نظر نمرات تئوری و عملی آناتومی تنه به وسیله آزمون t-student مقایسه شدند. نتایج: سی و هفت نفر (95 درصد) تا پایان دوره حضور داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره آناتومی نظری دانشجویان گروه تجربی 46.6±6.3 و در گروه شاهد  41.4±1از کل نمره 65 بود. تفاوت معنی داری بین نمره آناتومی عملی دو گروه یافت نشد. آلفای کرونباخ پرسشنامه نگرش سنج 94/0 و میانگین و انحراف معیار نمره نگرش کل دانشجویان گروه تجربی 3.48±0.8 از نمره 5 بود. هشتاد و یک و سه دهم درصد از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که این دوره باعث شد در مطالعه آناتومی به کاربرد بالینی مطالب بیشتر دقت کنند، 75 درصد معتقد بودند یادآوری مطالب در این روش، آسان تر از روش معمول تدریس آناتومی است.نتیجه گیری: آموزش همزمان مهارت های معاینه فیزیکی همراه با درس آناتومی، یادگیری آن را تسهیل می کند. از طرفی، علاقه مندی دانشجویان به یادگیری آناتومی را افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 706 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    83-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1178
  • دانلود: 

    676
چکیده: 

مقدمه: بررسی برنامه های آموزشی در هر مقطع و رشته تحصیلی، یکی از راهکارهای ارتقا و توسعه برنامه های آموزشی بوده و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی برنامه ها می شود. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه درسی آنان انجام شد.روش ها: یک مطالعه توصیفی بر روی 20 نفر از دانشجویان دوره دکتری پرستاری با انتخاب تصادفی از دانشگاه های مختلف ایران در سال 1383 انجام شد. روش گرد آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاردار بود. داده ها طبقه بندی و با آمار توصیفی به صورت توزیع فراوانی ارایه شدند.نتایج: واحدهای مورد پژوهش اعلام نمودند که این دوره توانسته است دید کلی و جامع نگری آنها را نسبت به مددجویان جامع تر نماید، 95 درصد افزایش تعداد واحدهای دروس اصول فلسفه و نظریه پردازی را خواستار بودند و افزایش واحد درسی نقد و بررسی پژوهش های پرستاری را ضروری دانستند، 75 درصد معتقد بودند روش های مختلف آزمون و ارزیابی آن، اصول و روش های ارزشیابی و روان شناسی و تئوری های یادگیری با دروس دوره کارشناسی ارشد آنان همپوشانی دارد، 90 درصد ارایه درس زبان انگلیسی را در این دوره ضروری دانستند، 55 درصد اعلام نمودند مباحث ارایه شده در واحد کامپیوتر نتوانسته توانمندی آنان را در زمینه اهداف مورد نظر این واحد افزایش بدهد.نتیجه گیری: محتوی تدوین شده در برنامه دکتری پرستاری ایران انعطاف پذیر نبوده، دروس به طور کلی اجباری هستند و محتوی بعضی دروس مرحله آموزشی با دروس دوره کارشناسی ارشد تکراری هستند. بازنگری برنامه آموزشی و برنامه ریزی آن براساس نیاز جامعه و حرفه می تواند در اعتلای آن موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 676 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    93-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1460
  • دانلود: 

    705
چکیده: 

مقدمه: به منظور داشتن حداکثر کارآیی، دانشجویان پرستاری باید دانش و مهارت لازم را برای حرفه آینده خود کسب نمایند. این پژوهش با هدف تعیین کسب مهارت های بالینی در بخش های داخلی و جراحی، از طریق خودارزیابی دانش آموختگان پرستاری انجام گرفت.روش ها: در این مطالعه پیمایشی، 50 نفر از دانش آموختگان جدید پرستاری شاغل در بخش های داخلی- جراحی بیمارستان های دولتی شهر یزد در سال 84-1383 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای پایا و روا مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 190 گزینه در مورد مهارت های داخلی- جراحی با مقیاس رتبه ای بود که به روش خودایفا تکمیل می شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS به صورت آمار توصیفی و آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت 05/42±02/294 از نمره 570 و در سطح خوب بود. هشت درصد دانشجویان مهارت های کسب شده را ضعیف، 34 درصد متوسط و 58 درصد خوب گزارش نمودند و هیچ کدام در سطح عالی ارزیابی نکردند. مهارت های بررسی و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری های شایع، بررسی و مدیریت درد، نمونه گیری در تست های آزمایشگاهی، مراقبت های قبل و بعد از روش های تشخیصی و انجام پروتکل های مراقبتی، مراقبت در دارودرمانی در سطح متوسط، گزارش نویسی در سطح عالی و استفاده از تجهیزات درمانی در سطح ضعیف بود. میانگین نمره مهارت دانش آموختگان دو جنس و همچنین دوره های شبانه با روزانه اختلاف معنی داری داشت.نتیجه گیری: دانش آموختگان پرستاری در زمینه مهارت های بررسی شده در سطح متوسط یا خوب بودند. به نظر می رسد برنامه های آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و مهارت دانش آموختگان را تا حدی فراهم می سازد ولی کامل نیست. فراهم سازی فرصتی برای تمرین مهارت های مورد نیاز قبل از دانش آموختگی، برگزاری امتحان بالینی دقیق از عملکرد دانش آموختگان درپایان دوره تحصیلی پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 705 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (15)
  • صفحات: 

    101-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    672
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: During their long period of study, medical students face a large variety of texts and contents which require adequate time and an organized plan to study. This study was performed to determine medical students’ study skills and habits in Zanjan Medical University. Methods: In this cross-sectional descriptive study, all medical students in different years of study (n=220) were selected in 2004. A valid and reliable questionnaire including demographic characteristics and 24 questions with 5 point Likert scale ranging from completely agrees to completely disagree was distributed as group administered. Lower scores indicated more appropriate study skills and habits. Data analysis was done by SPSS software through calculating Median, and performing Mann Whitney U test and Kruskal Wallis. Results: The median scores for the skills of time management, concentration, reading speed, note taking, study habits and comprehension were 2.75, 2.25, 2, 1.75, 1.75, and 1.5 out of 4, respectively. Male students had significantly better concentration, time management and comprehension than female students. Interns had better condition in time management compared with other students. There was no significant difference between the median scores according to different living places. Conclusion: Medical students had better situation in study habits, comprehension and note taking. Regard-ing gender, male students had better condition in some skills compared to female students.  Teaching study skills as workshop or course credit, can help medical students in better learning and understanding.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    109-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1562
  • دانلود: 

    698
چکیده: 

مقدمه: انتخاب شغل به عنوان یکی از مهم ترین تصمیمات هر فرد در طول زندگی اش مطرح بوده است. انتخاب رشته دندان پزشکی باید با دقت و تامل بیشتری صورت پذیرد، زیرا معمولا تغییر حرفه در رشته دندان پزشکی به ندرت امکان پذیر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر در انتخاب این رشته در میان دانشجویان دندان پزشکی سال اول و دوم کرمان در سال 1384 انجام شد.روش ها: کلیه دانشجویان سال اول و دوم دانشکده دندان پزشکی کرمان (52 نفر) در این مطالعه توصیفی شرکت داده شدند. پرسشنامه ای پایا و روا شامل اطلاعات فردی و سوالاتی در مورد انگیزه های ورود به رشته دندان پزشکی به صورت جمع ایفا در اختیار دانشجویان قرار گرفت و داده ها با آمار توصیفی و استفاده از آزمون من- وینتی و برنامه SPSS-11.5 تحلیل شدند.نتایج: ارتباط با مردم، مهم ترین انگیزه انتخاب دندان پزشکی بود، اگرچه امکان کار با دست کمترین تاثیر را در انتخاب رشته دندان پزشکی داشت. مقایسه میان دو جنس نشان داد که دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر به عامل درآمد و دختران بیش از پسران توصیه های خانواده را در انتخاب رشته خود دخالت داده اند.نتیجه گیری: عواملی که سبب انتخاب رشته دندان پزشکی در کرمان شده بود متفاوت از سایر نقاط دنیا نمی باشد و با بسیاری از مطالعات انجام شده در سطح جهانی مطابقت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 698 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (15)
  • صفحات: 

    117-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Research is the basis of nursing and should be in accordance with society’s health needs. The purpose of this study was to determine whether the master theses' subjects in nursing conform to the burden of diseases as Disability Adjusted Life Years (DALYs).Methods: In this comparative study, 373 researches registered in the lists of school libraries or university web sites as master degree theses in nursing during 2000-2005, were investigated. Then, their subjects were compared with the etiology of burden of diseases as Disability Adjusted Life Years in Eastern Mediterranean Region published in World Health Organization Report in 2003.Results: The proportion of theses' topics and the etiology of burden of diseases, including intentional and unintentional accidents, sensory disorders, congenital anomalies, gastrointestinal and dental diseases, respiratory diseases , nutritional deficiencies and endocrine disorders was less than optimum. In contrast, the proportion of theses' topics on cardiovascular, genitourinary, dermatology and musculoskeletal diseases, diabetes mellitus, neoplasms and maternal and antenatal problems was more than the related DALYs. In addition it was optimum for neuropsychological disorders.Conclusion: Most theses' topics were in accordance with this health index. Considering the high number of theses concerning maternal situation, specially ante-natal problems and also, urogenital tract, it is suggested to avoid this over attention and consider other topics such as accidents and their burden more, in doing research and thesis.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    125-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1527
  • دانلود: 

    725
چکیده: 

مقدمه: اعتبارسنجی در آموزش عالی به منظور بهبود کیفیت آموزشی، با ارزیابی درونی گروه های آموزشی توسط اعضای هیات علمی آغاز می گردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383-1382 از طریق ارزیابی درونی به عنوان اولین مرحله از فرایند اعتبارسنجی بود.روش ها: این مطالعه توصیفی در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از طریق بکارگیری مراحل اجرایی فرایند ارزیابی درونی انجام گرفت. گردآوری داده ها با دو پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبه ای پنج درجه ای برای دانشجویان و اعضای هیات علمی، و فرم مصاحبه مدیران گروه و چک لیست امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی استفاده گردیده است.نتایج: گروه مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی در همه مولفه ها به جز مولفه دانشجویان نسبتا مطلوب بود. گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مولفه های اهداف و رسالت و فرایند یاددهی - یادگیری، مطلوب و در دانشجویان نامطلوب و در بقیه نسبتا مطلوب بود. گروه مدارک پزشکی در مولفه های رسالت و اهداف و فرایند یاددهی - یادگیری و ساختارسازمانی و مدیریت مطلوب، درپژوهش نامطلوب و بقیه نسبتا مطلوب بود.نتیجه گیری: ساختار علمی و آکادمیک نقش اساسی در اعتلای کیفیت آموزشی داشته است. در مجموع، نقش مولفه دانشجویان در برنامه های گروه های مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پیشنهاد می شود مسوولین و مدیران گروه ها، ارتباط خود را بطور رسمی با دانشجویان بیشتر کنند و نقش آنان را در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 725 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

MONIRI R. | GHALEBTARASH H. | MUSSAVI GH.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (15)
  • صفحات: 

    135-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: The problem of educational failure in paramedical students is an important concern in medical education which can lead to a low efficacy in paramedical staff in the future. This study was performed to determine the reasons of paramedical students’ educational failure in paramedical school of Kashan University of Medical Sciences.Methods: This cross-sectional descriptive study was carried out on 242 paramedical students admitted to Kashan University of Medical Sciences in 2003-2004. The students’ demographic characteristics and study information were collected by a valid and reliable questionnaire. The students with the average score of 14 and more, without any failure were classified in the successful group, the students with the average score lower than 14, or more than16 with at least one term failure were classified in the unsuccessful group. The data analysis was performed with Chi-square, Fischer exact test and Odds Ratio.Results: The overall rate of failure was 1.6% (4 out of 166). From 242 students in this study, 94 (38.8 %) were classified in the successful group, and 148 (61.2%) in the unsuccessful group. The Odds Ratio of educational failure was 3.34 in “entering the university in more than one year after high school graduation”, 2.6 in “average score of diploma less than 16”, 3 in “low concentration in class”, 3.66 in “studying without preplanning”, 1.93 in “study duration less than 2 hours per day”, and 2.31 in “not being native”, which all were significant. The rest of factors had no difference in successful and unsuccessful students. Conclusion: The educational failure was mostly concerned with learning and study methods. The low average score of high school diploma, the duration before entering the university and not being native were recognized as the most important factors for educational failure in this faculty. Changing the method of acceptance according to the average score of diploma, improving the quality of teaching and welfare facilities, using educational counseling, and participation in educational workshops focused on learning methods and study skills are recommended.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button